سطح زیر کشت گندم از ۶ میلیون هکتار فراتر می رود

  • 1400/09/11
  • 363 بازدید

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که سطح زیر کشت گندم به بالای ۶ میلیون هکتار برسد.

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران اظهار کرد: بنابر آخرین آمار ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار حدود ۷۲ درصد کشت دیم و یک‌میلیون هکتار معادل ۵۰ درصد کشت آبی محقق شده است. همچنین تاکنون حدود ۴ میلیون هکتار کشت محقق شده است و همواره پیش بینی می‌شود که سطح کشت گندم به بالای ۶ میلیون هکتار برسد.


مقام مسئول افزود: با توجه به استقبال کشاورزان، بحث کشت قراردادی اتفاق افتاده، هر چند میزان آن کم است. در کشت قراردادی، کشاورزانی که توان خرید نهاده را ندارند، نهاده‌های کشاورزی در اختیارشان قرار می‌گیرد و در زمان خرید از بهای محصول کسر می‌شود.


ایمانی تصریح کرد: با توجه به بارندگی مناسب در مناطق مختلف، رطوبت مورد نیاز فراهم شده است که با این وجود سبزینگی خوبی در مناطق سرد و برخی مناطق معتدل داریم که با استمرار این شرایط برآورد می‌شود که مجدد به خودکفایی برسیم و نیاز کشور از تولید داخل تامین شود.


وی تاکید کرد: بنابر اعلام دولت از فروردین گندم در اختیار صنف و صنعت قرار نمی‌گیرد. با توجه به افزایش چشمگیر قیمت گندم در بازار‌های جهانی ناشی از خشکسالی آمریکا و بارش‌های سیل آسا کانادا و استرالیا، علوفه گندم کاهش پیدا کرده و قیمت گندم به مرز ۳۲۰ دلار رسیده است.


نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران یادآور شد: بنابر اعلام بازرگانی دولتی حدود ۹ میلیون تن ثبت سفارش صورت گرفته که هر روز کشتی‌ها در حال تخلیه و بارگیری هستند. گرچه نزولات جوی در تولید گندم تاثیر گذار است، اما با استفاده از اصول علمی و نهاده‌های تولید می‌توان از مجموع ۲ میلیون هکتار اراضی آبی به طور متوسط با برداشت ۵ تن در هکتار، ۱۰ میلیون تن تولید محصول خواهیم داشت که این میزان بدون احتساب تولید اراضی دیم است.



باشگاه خبرنگاران جوان