واردات ۴.۵ میلیون تنی گندم به کشور

  • 1400/08/04
  • 433 بازدید

پیش بینی ها نشان می دهد که به علت عدم مدیریت صحیح در کشت گندم و همچنین خشکسالی منجر به واردات ۵ تا۶ میلیون تن گندم می شود.

 تولید گندم در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴٠٠ نسبت به سال زراعی گذشته ۱۳۹۸-۱۳۸۸ حدود ۴٠ درصد کاهش داشته است. از طرفی امسال میزان خرید تضمینی گندم باب میل کشاورزان نبوده و نزدیک به ۵٠ درصد کاهش داشته است. 


ریشه این کاهش تولید مشکلاتی است که در این سال ها دست به گریبان کشاورزها شده است. 


 پایین بودن کیفیت تا افزایش قیمت نهاده ها در طول سال زراعی از موانع اصلی تولید محصول گندم بود.


دلال ها هم از آب گل آلود استفاده کردند و گندم تولیدی کشاورزها را دو برابر قیمت مصوب خرید کردند البته خودگندمکاران هم به دلیل قیمت پایین گندم ترجیح دادند محصولشان را به دلالان بفروشند.


همین دلال ها با خرید گندم با قیمت بالا این محصولات را یا به صورت قاچاق از مرزها به کشورهای همسایه برده و یا در داخل کشور به قیمت بالاتری به فروش می رسانند.


هر چند امسال آسمان هم یاری نکرد و زمین های کشاورزی را سیراب نکرد بطوریکه کشاورزان امسال خشک ترین سال آبی در ۵٠ سال گذشته را تجربه کردند. با این حال بزرگترین آفت تولید در بخش کشاورزی افزایش هزینه ها است. 


اتفاقاتی که زنجیروار کشور را برای تامین امنیت غذایی مجبور به واردات این محصول کرد.


 ۴.۵میلیون تن گندم وارد کشورمی شود



رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور اظهار کرد: امسال به دلیل خشکسالی میزان محصول گندم طبق پیش بینی ها تولید نشده است به همین دلیل بیش از ۴/۵ میلیون تن برای تامین نیاز کشور گندم وارد می شود. 


عطاالله هاشمی با اشاره به کاهش تولید ۴٠ درصدی گندم نسبت به سال گذشته، افزود: در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ حدود ۱۳ میلیون تن گندم تولید شد اما در ۶ ماه نخست سال زارعی۱۳۹۹-۱۴٠٠ حدود ۳/۵ تا ۴ میلیون گندم تولید شد.


مقام مسئول اذعان داشت: علت کاهش تولید، پایین بودن قیمت گندم بود که باعث شد تا کشاورزان محصول خود را به دامداران بفروشند. برخی گندمکاران نیز گندم خود را در انبارها به امید افزایش قیمت نگهداری کرده و مقداری نیز دست دلال هاست تا با افزایش قیمت سود بیشتری کسب کنند.


هاشمی گفت: کاهش بارندگی ها به مزارع دیم گندم ۷٠ تا ۸۵ درصد و به مزارع آبی گندم ۲٠ تا ۲۵ درصد آسیب زد و منجر به کاهش تولید شد. 


او یکی دیگر از دلایل کاهش تولید را کمبود و افزایش قیمت کود های شیمیایی دانست و افزود: هزینه های تولید از نهاده های بذر،کود و سم تا ماشین آلات و کارگر و... افزایش چند برابری داشته است. قیمت تضمینی سال گذشته گندم هم مورد رضایت گندمکاران نبود و آنها را برای کشت گندم در سال زراعی جدید انگیزه ای نداشتند.


رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور رعایت نکردن الگوی کشت را یکی دیگر از موانع تولید گندم عنوان کرد و افزود: در دهه های اخیر موضوع اجرای الگوی کشت فقط در حد حرف مطرح شده است اما در عمل کشت های سالانه گندم تابع شرایط بازار است و در شرایطی که قیمت برخی محصولات کشاورزی از گندم بالاتر است،کشاورزان ترجیح می دهند برای کشت سایر محصولات سرمایه گذاری کنند.


 




باشگاه خبرنگاران جوان