برداشت چین تابستانه چای به پایان رسید

  • 1400/06/16
  • 561 بازدید

رئیس سازمان چای گفت: تاکنون ۵۲۲ میلیارد تومان از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده پرداخت شده است.

حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای، بیان کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۲۱ هزار تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۶۹۱ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.


خرید برگ سبز چای به ۱۲۱ هزار تن رسید



وی افزود: تاکنون ۵۲۲ میلیارد تومان از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده پرداخت و مابقی به حساب چایکاران به مرور واریز می شود.


به گفته جهان ساز، ۴۷.۶ درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک و ۵۲.۴ درصد درجه ۲ است.


جهان ساز، از برداشت چین چهارم برگ سبز چای از مهر ماه خبر داد و گفت: تاکنون ۲۷ هزار و ۳۵۲ تن چای خشک استحصال شده و پیش بینی می شود که مجموع برگ‌سبز خریداری شده به ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار تن برسد.


مقام مسئول با اشاره به اینکه سالیانه ۱۰۰ هزار تن چای در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: بنابر آمار ۳۰ تا ۳۲ هزار تن از میزان چای مصرفی، تولید داخل و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود که این موضوع بیانگر پتانسیل مناسب افزایش تولید چای در کشور است.


رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه خودکفایی چای دست یافتنی است، افزود: با پتانسیل موجود در صورت فعال کردن باغات رها شده و تامین‌ منابع مالی طی برنامه ۵ ساله حداقل ۵۰ هزار تن نیاز چای کشور در داخل تولید خواهد شد.


جهان ساز با بیان اینکه ۶ هزار هکتار باغات چای رها شدند، تاکید کرد: بنابر برنامه تدوین شده مبنی بر اصلاح و به زراعی، مکانیزاسیون و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و بازگشت باغات رها شده در بازه زمانی ۵ ساله با تزریق سالیانه حداقل ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان اعتبار، این امکان وجود دارد که با بازگشت باغات رها شده نیمی از نیاز کشور را در داخل تامین کنیم.


 



 




خبر فارسی