قیمت هر مثقال زعفران به ۷۰ هزار تومان رسید

  • 1400/03/01
  • 555 بازدید

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: حداقل قیمت هر مثقال زعفران ۴۵ هزار تومان و حداکثر ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان است.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران  اظهارکرد: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۴ میلیون تومان است.


وی با اشاره به اینکه میزان خرید و فروش در بازار داخل تفاوتی نداشته است، افزود: با توجه به ‌قدرت خرید خانوار و کاهش میهمانی و دورهمی‌ها، تقاضا برای خرید زعفران در بازار کاهش یافته است.


میری حداقل قیمت هر مثقال زعفران  را ۴۵ هزار تومان و حداکثر ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان اعلام کرد‌.


نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره آخرین وضعیت قاچاق پیاز زعفران بیان کرد: قاچاق پیاز و خروج آن از مرزهای کشور تعطیلی ندارد و امسال هم از ۵ تا ۱۰ خرداد با خروج پیازها از زمین این موضوع تکرار می‌شود‌.


او با بیان اینکه عمده پیاز زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج شده است، گفت: اکثر پیازهایی که در کشورهای همسایه کشت شده به صورت قاچاق رفته است؛ چرا که تنها در مقطعی پیازهای تولیدی فروخته شدند، از این رو به کشاورزان توصیه می‌شود که از فروش پیاز زعفران اجتناب کنند؛ چرا که این موضوع در بلندمدت به ضرر کشاورزان و اقتصاد کشور است.


نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: با توجه به آنکه زعفران، محصولی استراتژیک به شمار می‌رود که انحصار آن متعلق به ایران است، دستگاه‌های مسئول با اعمال نظارت بیشتر باید از این پدیده شوم جلوگیری کنند.


او با اشاره به اینکه صادرات زعفران در حال انجام است، افزود: به دلیل آنکه گمرک آماری ارائه نکرده است، آمار دقیقی از میزان صادرات در فروردین و اردیبهشت نداریم.


میری ادامه داد: با توجه به تغییرات هیئت دولت و انتخابات پیش رو و همچنین کاهش نرخ ارز، پیش بینی صادرات دشوار است، چرا که صادرکنندگان با نرخ بالاتری زعفران صادر کردند که به سبب ورود ارز به سامانه نیما، اکثر صادرکنندگان با ضرر مواجه هستند.


این مقام مسئول با اشاره به تاثیر خشکسالی بر تولید زعفران بیان کرد: با توجه به کمبود بارش و شرایط خشکسالی، استمرار این روند منجر به کاهش تولید می شود.


میری در پایان قیمت کنونی زعفران را تابع عواملی همچون خشکسالی، کم آبی، گران بودن کود، کارگر و آب بر بودن کشاورزی اعلام کرد و گفت: قیمت پایین زعفران انگیزه کشاورزان برای کشت جدید یا به کارگیری برخی اقدامات برای افزایش تولید را کاهش داده است؛ چرا که با وجود گرانی هزینه‌های تولید و ثبات نرخ از سال ۹۸ به رغم دیگر کالاها، قیمت زعفران حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد باید رشد کند.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران