فقر مصرف لبنیات در کشور افزایش یافت

  • 1399/11/01
  • 738 بازدید

بازرس انجمن صنفی صنایع لبنی ایران از افزایش فقر مصرف لبنیات در کشور خبر داد و گفت: حداکثر سرانه مصرف لبنیات در کشور به زیر 82 کیلوگرم رسیده است که کمتر از متوسط جهانی است.

اسماعیل خاتمی مقدم بازرس انجمن صنفی صنایع لبنی ایران، درباره آخرین وضعیت مصرف لبنیات در کشور به عنوان یکی از مواد غذایی تضمین کننده سلامت جامعه، بیان کرد: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در سال 98 مجموع تولید شیرخام دامداری‌های صنعتی و سنتی 8.6 میلیون تن بوده است.


وی افزود: براین اساس با توجه به جمعیت 83 میلیون نفری کشور سرانه تولید شیرخام به ازای هر نفر 103 کیلوگرم می‌شود.


خاتمی مقدم با تاکید بر اینکه در بسیاری از گزارش‌ها به اشتباه سرانه تولید به جای سرانه مصرف عنوان می‌شود، افزود: سرانه مصرف از مجموع تولید و واردات‌، منهای صادرات و مصارف غیر انسانی تقسیم بر جمعیت حاصل می‌شود که با جای گذاری اعداد خواهید دید فاصله زیادی بین میزان تولید سرانه با مصرف سرانه کشور وجود دارد.


مقام مسئول گفت: مجموع 8.6 میلیون تن تولید شیرخام کشور در دو بخش مورد مصرف قرار می‌گیرد ‌که شامل بخش صنعت لبنیات و بخش سنتی است.


خاتمی مقدم میزان مصرف شیرخام در بخش صنعت لبنیات با توجه به آمار انجمن صنایع لبنی ایران، را 6 میلیون تن معادل 70 درصد تولید شیرخام کشور تصریح کرد: اگر مبنای مصرف شیرخام در صنعت را آمار انجمن صنایع لبنی ایران قرار دهیم، میزان مصرف در بخش سنتی 2.6 میلیون تن معادل 30 درصد تولید شیرخام است. 


وی یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده رقم سرانه مصرف لبنیات را واردات محصولات لبنی به کشور عنوان کرد و گفت: در چند سال گذشته به جز کره واردات سایر محصولات لبنی به کشور صفر بوده است، در نتیجه تاثیر واردات بر مصرف سرانه کشور صفر است.


خاتمی مقدم دیگر عامل موثر در تعیین سرانه مصرف را صادرات برشمرد و افزود: آمار گمرک نشان می‌دهد سالانه 300 تا 400 هزار تن محصولات لبنی معادل 700 تا 900 هزار تن شیرخام از کشور صادر می‌شود که این رقم  9 تا 10 درصد شیرخام تولیدی کشور است.


وی میزان خروج غیر رسمی محصولات لبنی از کشور را معادل 1 میلیون تن شیرخام اعلام کرد و یادآور شد تحلیل ما از تولید 47 کارخانه شیرخشک و میزان عرضه آن در بازار داخل نشان می‌هد، 80 تا 100 هزار تن شیرخشک معادل 1 میلیون تن از شیرخام کشور از مبادی غیررسمی خارج می‌شود که 10 درصد شیرخام تولیدی کشور است.


خاتمی مقدم یادآور شد: بخشی از شیر خشک تولیدی کارخانه‌ها نیز به عنوان ذخایر استراتژیک در انبارها نگهداری می‌شود که میزان آن حدود 500 هزار تن معادل 5 درصد تولید شیرخام کشور است.


بازرس انجمن صنفی صنایع لبنی ایران میزان صنایع مصرف با توجه به توضیحات داده شده نتیجه گرفت؛ سرانه مصرف لبنیات هر فرد ایرانی در کمترین مقدار 72 کیلوگرم و در بیشترین مقدار 82 کیلوگرم است.


خاتمی مقدم با بیان اینکه این رقم با متوسط مصرف جهانی فاصله زیادی دارد،‌ گفت: متوسط سرانه مصرف لبنیات در دنیا حدود 120 کیلوگرم است که تفاوت 30 تا 40 کیلوگرمی با سرانه مصرف در کشور ما دارد.


وی اذعان کرد: در برنامه افق 1404 میزان سرانه مصرف لبنیات به ازای هر فرد 120 کیلوگرم تعیین شده است که با این شرایط رسیدن به این عدد چندان واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد.


خاتمی مقدم معتقد است؛ فقر مصرف لبنیات در کشور افزایش داشته و سیر نزولی مصرف آن‌ها ادامه خواهد داشت.


بازرس انجمن صنفی صنایع لبنی گفت: همه آمار و تحلیل‌ها نشان می‌دهد کشور ما هم در بخش تولید و هم در بخش مصرف مسیر کاهشی را در پیش گرفته است.


 





مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران