روش نوین فرآیند CIP در کارخانه های صنایع غذایی

  • http://www.behbanshimi.ir
  • 1391/08/28
  • 19420 بازدید

در روش نوین CIP که توسط کارخانجات صنایع غذایی در کشور های توسعه یافته مورد استفاده قرار میگیرد ، یک ماده اکسید کننده و ضدعفونی کننده جایگزین اسید نیتریک می شود .


روش نوین فرآیند CIP در کارخانه های صنایع غذایی

- تعریف CIP

فرآیند CIP در اصل مخفف سه لغت  Cleaning-In-Place  به معنی شستشو در محل می باشد که در صنعت فرآوری و بسته بندی مواد غذایی ( لبنی ، نوشیدنی ، پروتئینی و ... ) وجود این سیستم از امتیازات بسیار مهم دستگاه بشمار می رود. به این ترتیب دستگاه بدون نیاز به نیروی انسانی و همچنین بدون نیاز به جدا سازی بخش یا بخشهایی از دستگاه ، خود را شستشو داده و آماده مراحل تولید و بسته بندی میگردد .

 

- عمل شست و شو

در این سیستم، عمل شستشو توسط مواد شیمیایی ( بسته به نوع و کاربری دستگاه ) انجام می پذیرد. به طوری که در صنایع لبنی معمولا از اسیدنیتریک و سود با رقت ها و درجه حرارت های متفاوت بهره می برند. در سال های اخیر سیستم CIP از لحاظ مصرف مواد شوینده، هزینه های انرژی و زمان در حال بهینه سازی می باشد . با افزایش بهای انرژی به دلیل سیاست های اقتصادی کشور و کاهش یارانه های دولتی ، لزوم بهینه سازی فعالیت های تولیدی بیش از پیش احساس میشود . در این مقاله به روش جدید فرآیند CIP و کاربرد پراستیک اسید ( پرسیدین ) و مزایای آن اشاره میشود و سعی بر این است که با ایجاد تغییراتی در فرآیند CIP صرفه جویی اقتصادی با حفظ کیفیت محصول در اولویت کاری قرار گیرد .

 * روش نوین CIP

 در این روش که توسط کارخانجات صنایع غذایی در کشور های توسعه یافته مورد استفاده قرار میگیرد، یک ماده  اکسید کننده و ضدعفونی کننده جایگزین اسید نیتریک می شود .

-مزایای استفاده از سیستم شست و شوی CIP

 1- این روش مدت زمان عملیات شستشوی خطوط را کاهش داده و در نتیجه راندمان کار تولید افزایش مییابد. همچنین با توجه به عدم استفاده از آب ( آب گرم ) در مرحله انتهایی CIP، مصرف سوخت برای گرم کردن آب کم شده و به دلیل کارکرد کمتر پمپ ها ، میزان مصرف برق نیز کاهش می یابد.

 2- از خصوصیات این ترکیب (پرسیدین) بعنوان یک ضدعفونی کننده High Level، اثرگذاری بر روی اجرام مقاوم میکروبی ، بیوفیلم ها و رسوبات ، در درجه حرارت های پایین می باشد .

 3- پرسیدین برخلاف اسید نیتریک، یک ضد عفونی کننده نیز بوده و خطوط تولید را حین CIP ضدعفونی می کند و باقیمانده آن تا ppm 100 خوراکی می باشد و نیازی به شستشوی نهایی ندارد. 

 منابع 

1- CAS Number: 79-21-0 / FDA (21CFR178.1010) سازمان غذا و داروی آمریکا

2- دکتر بلاک 1991 ، استامپی و همکاران2001

3- FDA (FDA 40CFR.1196) راهنمای کشوری نظام مراقبت عفونت بیمارستانی ( فصل پنجم )

4- WHO آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا

5- FDA (40CFR180.1196) سازمان غذا و داروی آمریکا

تهیه کننده گان : مهندس اشکان اربابی ، مهندس نوید سیفی ( کارشناسان واحد تحقیق و توسعه شرکت دارویی به بان شیمی )



گردآورنده: شرکت دارویی به بان شیمی