۱۵۰ هزار تن مرکبات مازاد امسال، نیازمند مشوق صادراتی/ آغاز فصل برداشت پرتقال شمال از ۲۰ آبان

  • 1395/08/03
  • 715 بازدید

از تولید دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در مازندران ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن آن مازاد است و باید برای صادرات آن فکر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: با توجه به تولید مناسب مرکبات در سال جاری پیش‌بینی می‌شود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید داشته باشیم که یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن پرتقال مابقی نارنگی و سایر مرکبات است.

دلاور حیدرپور افزود: تا این تاریخ پیش‌بینی می‌شود که ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن مازاد تولید در مقایسه با سال گذشته داشته باشیم که باید هرچه سریع‌تر برای آن فکر شود.

وی خاطرنشان کرد: اختصاص یارانه صادراتی و تسهیلات کم‌بهره برای صادرکنندگان ازجمله راهکارهایی است که پیشنهاد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: در راستای تنظیم بازار شب عید، مقرر شده که ۴۰ هزار تن ذخیره‌سازی انجام شود و علاوه بر آن سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، ۲۰ هزار تن محصول را از استان‌ها خریداری و سپس به سایر استان‌ها ارسال کند.

حیدرپور تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تن از نارنگی تابستانه برداشت شده و نارنگی‌های اُنشو نیز که تولیدی معادل ۶۰۰ هزار تن دارد، در مرحله برداشت نوبرانه است.

وی یادآور شد: برداشت پرتقال نیز از ۲۰ آبان‌ماه آغاز می‌شود و اگر مردم پرتقال شمال در بازار می‌بینند، محصول پیش‌ رسی است که رنگ‌ دهی شده، اما هنوز طعم و مزه خوبی ندارد.

حیدرپور تأکید کرد: افزایش قیمت در بازار پرتقال نداریم، اما نگران آن هستیم که اگر برای میزان مازاد آن فکری نشود، با کاهش قیمت‌ها روبه‌ رو باشیم.



خبرگزاری ایانا