تولید برنج در کشور به دو میلیون و 300 هزار تن رسید

  • 1395/06/17
  • 756 بازدید

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران از تولید دو میلیون و 300 هزار تن انواع برنج طی سال جاری در کشور خبرداد.

حسن عباسی معروفان در مصاحبه به بحث ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت محصول جدید اشاره کرد و افزود: این طرح هر ساله با هدف حمایت تولید کنندگان و تولید ملی در کشور اجرا می شود.

وی همچنین اظهارداشت: طرح ممنوعیت واردات برنج از مبادی قانونی از ابتدای مرداد هر سال همزمان با آغاز فصل برداشت برنج از شالیزارهای داخلی صورت می گیرد و تا پایان فصل برداشت به مدت چهار ماه ادامه پیدا می کند.

معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت : از آنجاکه اقتصاد سه استان گیلان، مازندران و گلستان با برنج گره خورده است به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی هر ساله در فصل برداشت محصول جدید واردات برنج را ممنوع اعلام می کند تا کشاورزان بتوانند در بازار آرام‌تر و با ثبات‌تری حاصل دسترنج خود‌را برای گذران زندگی‌به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه پیش‌می‌شود طی سال جاری تولید برنج در کشور به میزان دو میلیون و 300 هزار تن افزایش یابد، افزود: امسال با دستور وزیر جهاد کشاورزی و مکاتبات صورت گرفته با گمرکات کشور هیچ محموله‌برنجی از اواخر تیر تا آذر ماه سالجاری وارد کشور نمی شود و در صورت واردات ناشی از ثبت سفارش‌های قبلی نیز از گمرک ترخیص نخواهد شد.

عباسی معروفان در ادامه سرانه مصرف برنج در کشور را 40 کیلوگرم به ازای هر نفر در طول سال اعلام کرد و اظهارداشت: با احتساب جمعیت 80 میلیون نفری میزان سالانه برنج مورد نیاز کشور اعم از داخلی و خارجی سه میلیون تن خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه مصرف سالانه برنج در ایران بیش از سایر کشورهای جهان است ، افزود: برنج نقش مهمی در تغذیه مردم کشور دارد.

معاون شرکت بازرگانی دولتی میزان مصرف مورد نیاز برنج در کشور را سالانه سه میلیون تن اعلام و بیان کرد : امسال دو میلیون و 300 هزار تن برنج در کشور تولید شود و 700 تا 800 هزار تن از محل واردات تامین خواهد شد.

وی اذعان داشت: سالانه 60 درصد ارقام برنج پر محصول و 40 درصد ارقام کیفی در کشور تولید می شود.



خبر گزاری شفاف