تولید برنج هسته ای ، دستاورد جدید محققان ایرانی

  • 1395/06/06
  • 785 بازدید

محققان سازمان انرژی اتمی با همکاری موسسه تحقیقات برنج کشور که در رشت مستقر است از سال 87 تحقیقات خود را بر روی 2 رقم بومی برنج آغاز کردند که پس از سال ها تلاش به رقم جدیدی از برنج مقاوم به شوری و خشکی دست یافتند.

به گزارش خبرنگارتیتر20 آقای عبادی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور گفت : برای تولید رقم های بومی برنج در هر هکتار به 10 تا 11 هزار متر مکعب آب نیاز است در حالیکه در روند کشت برنج هسته ای با کاهش 30 روزه آب دهی می توان حدود 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد.

آقای حلاجیان از محققان سازمان انرژی اتمی در دست یابی به ارقام برنج مقاوم به خشکی و شوری را از نیازهای کشاورزی ایران دانست و افزود : رقم جدید برنج علاوه بر مقاومت در برابر کم آبی ، هنگام وزش باد شدید و بارندگی های دچار ورس یا خوابیدگی نیز نمی شود.

وی با اشاره به اینکه برنج هسته ای با پرتو تابی گاما بر روی رقم های بومی طارم و هاشمی تولید شده است گفت : برنج هسته ای همانند برنج بومی خوش پخت و خوش عطر و طعم است.

محقق سازمان انرژی اتمی اظهار امیدواری کرد : 2 رقم برنج هسته ای تا سال 97 در موسسه تحقیقات برنج کشور ثبت شده و برای کشت انبوه به کشاورزان گیلان و مازندران معرفی شود.



خبرگزاری تیتر20