صادرات ۱۳۰ هزار تن پسته ایرانی به اروپا

  • 1395/06/01
  • 813 بازدید

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: قاچاق میوه و گیاهان زینتی به کشور نه تنها دولت را از حقوق گمرکی خود محروم می‌کند، بلکه آفات و بیماری‌هایی که از این طریق به کشور وارد می‌شود، باعث شده تا بسیاری از باغات ما از بین بروند.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، محمدعلی طهماسبی در نشست خبری اظهار داشت: 2 میلیون و 600 هزار هکتار باغ در عرصه کوه‌ها و دره‌ها داریم که سالانه 18 میلیون تن محصول از آن تولید می‌شود و در کنار آن 10 هزار هکتار کشت گلخانه‌ای در کشور انجام می‌شود که 2 میلیون و 200 هزار تن محصول از آن به دست می‌آید.

وی با اشاره به توسعه کشت گلخانه‌ای در سال 95 خاطرنشان کرد: تاکنون 513 هکتار در کشور ایجاد شده که برای 220 هکتار آن تسهیلات بانکی در نظر گرفته‌ایم.

به گفته طهماسبی بناست تا پایان افق 1404 مجموع کشت گلخانه‌ای از 10 هزار هکتار به 58 هزار هکتار برسد و به افراد تسهیلاتی از صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک کشاورزی در راستای توسعه کشت گلخانه‌ای داده می‌شود.

طهماسبی همچنین از صادرات 130 هزار تنی محصول پسته به کشورهای اروپایی خبر داد و گفت:‌ از این میزان تنها 60 تن پسته مرجوع شده است که در مقابل رقم صادرات چیزی نیست و به دلیل سخت گیری‌هایی که در پرورش پسته از جمله آفلاتوکسین انجام شده دیگر مانعی برای سخت‌گیری‌های اروپایی‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا تعرفه 300 درصدی بر روی پسته ایرانی برای ورود به این کشور اعمال کرده، گفت:‌اما همچنان پسته ایرانی جایگاه خود را در بازارهای اروپایی دارد و اکنون 390 هزار هکتار باغات پسته در کشور داریم که 250 هزار تن محصول از آن تولید می‌شود.

وی گفت: قبلا 60 تا 70 هزار تن پسته به اتحادیه اروپا صادر می‌شد که اکنون به رقم 120 تا 180 هزار تن در سال رسیده است و 1.5 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مضرات ورود میوه قاچاق به کشور هم اشاره‌ای کرد و اذعان داشت که ورود میوه قاچاق علاوه بر آنکه دولت را از حقوق ورودی خود محروم می‌کند ضربه بزرگی به تولید محصولات باغی کشور وارد می‌کند چرا که این میوه‌ها مراحل قرنطینه‌ای را طی نکرده و ممکن است آفاتی را به کشور وارد کنند که سال‌ها گریبان باغات ما را بگیرد، اتفاقی که برای باغات لیموترش، زیتون و پرتغال ما افتاد.

به گفته طهماسبی سوسک حنایی خرما از ورود میوه‌های قاچاق از مرز سراوان از شرق کشور، جاروئک لیموترش از دبی و مگس زیتون سبب شد که چند میلیارد تومان هزینه برای خرید سم در کشور و مقابله با آفات ورودی صرف شود که این‌ها ماحصل عملکرد یک مشت قاچاقچی است.

معاون وزیر کشاورزی در امور باغبانی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برای کاهش ضایعات میوه در باغات کشور وزارت جهاد چه تدبیری کرده‌اید، این گونه پاسخ داد که اگرچه برخی می‌گویند 20 تا 30 درصد ضایعات میوه در باغات کشور ضایعات میوه داریم، اما این رقم را قبول نداشته و می‌گوییم بسیار پایین‌تر از این‌هاست. به عنوان مثال دو میلیون و 700 هزار تن پرتغال در سال جاری تولید خواهیم داشت که از اکنون عزا گرفته‌ایم با آن چه کنیم چرا که این محصول ضایعاتی ندارد که در مورد پسته و خشکبار هم همین طور است.

وی در توضیح بیشتر گفت: ضایعات محصولات کشاورزی به دلیل کرایه بالای حمل با آنکه دیگر فله‌ای هم نمی‌شود بسیار پایین آمده ولی قبول داریم که ضایعات در بخش سبزیجات بالاست. به ویژه کشاورزانی که امکان تبدیل محصولات خود را ندارند.

معاون وزیر کشاورزی در امور باغبانی در بخش دیگری از سخنان خود از ورود گل و گیاهان زینتی از مرز عراق به صورت قاچاق به کشور خبر داد و گفت: چون این گیاهان کنترل نمی‌شود بیماری‌های زیادی را منتشر می‌کند که مشکلات زیادی را در پی داشته است.



خبرگزاری فارس