کاهش معدل صادرات تخم مرغ

  • 1395/05/08
  • 590 بازدید

دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار گفت: در حال حاضر صادرات تخم مرغ به افغانستان در مقایسه با چند سال گذشته کاهش چشمگیری داشته؛ چرا که رقبایی همچون پاکستان بازار را به دست گرفتند .

سید فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص وضعیت صادرات تخم مرغ در سال جاری بیان داشت: میزان صادرات در 4 ماهه اول سال نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

او افزود: پس از ماه رمضان صادرات رونق بیشتری داشته است؛ اما نسبت به چهار ماهه سال گذشته معدل صادرات کاهش یافته است، نتواسته ایم رقابت قیمتی داشته باشیم و در برخی نقاط که بازار کشش داشت نیز نتوانسته ایم تامین مابه التفاوت کنیم؛ چراکه در کشور یارانه خاصی به این بخش تعلق نمی گیرد و تقاضا نیز بدلیل مشکلات عراق و افغانستان که مشابه بسیاری از کشورها در گیر مسائل سیاسی و اقتصادی هستند دچار مشکل شده است.

دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار با اعلام اینکه در تیرماه 220 تن تخم مرغ صادر شده است بیان داشت: این عدد موثری برای تغییر بازار تخم مرغ نیست، در چند روز گذشته نیز صادرات کاهش یافته است و عملا بطور میانگین روزی 50 تن هم صادر نشده است؛ اما قیمت این محصول نسبت به 10 روز قیل افزایش یافته است؛ اما این به معنای افزایش سود تولیدکننده نیست؛ بلکه از میزان زیان تولیدکننده کاسته شده است.

او افزود: در حال حاضر صادرات تخم مرغ به افغانستان در مقایسه با چند سال گذشته کاهش چشمگیری داشته چرا که رقبایی همچون پاکستان بازار را به دست گرفتند و تنها در زمانیکه نتوانند نیاز بازار را تامین کنند صادرات به این کشور صورت می گیرد.تحولات ترکیه در میزان صادرات تاثیرگذار نبوده است؛ اما اتفاقاتی که در حوزه سیاست در عراق به وقوع پیوسته است درآمد مردم را کاهش داده است.

طلاکش با اشاره به صادرات به عراق بیان کرد: صادرات تخم مرغ به عراق به سبب کاهش مصرف و قیمت در بازار عراق نیز به کندی انجام می گیرد؛ همچنین میزان صادرات به کشورهای آسیای میانه به سبب خود کفایی آنها در تولید افت قابل ملاحظه ای داشته که این رویه در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

او افزود: در تخم مرغ مشکل مازاد مصرف داریم اگر کمبود باشد افزایش قیمت را شاهد خواهیم بود و دلیل قیمت ثابت تخم مرغ این است که به اندازه کافی این محصول در بازار عرضه شده است.



خبرگزاری ایلنا