جبران کسری ۴۰۰ هزار تن سیب آذربایجان غربی توسط سایر استان‌ها

  • 1395/05/08
  • 709 بازدید

تولید سیب در آذربایجان غربی به دلایل ژنتیکی از کاهش یک‌هزار و ۱۲۰ تنی برخوردار است، اما کسری تولید توسط سایر استان‌ها جبران می‌شود و به تولید سه میلیون تنی کشور لطمه‌ای وارد نمی‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از تولید سیب کیفی در این استان خبر داد و گفت: به لحاظ ژنتیکی سال جاری برای محصول سیب نیاور است و پیش‌بینی می‌شود ۸۰۰ هزار تن سیب تولید شود.

عزیز امانی افزود: تولید کلی سیب در کشور حدود سه میلیون تن است که در دیگر استان‌ ها تولید بیش از سال گذشته خواهد بود و کسری تولید جبران می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب در استان آذربایجان غربی تولید شد که امسال به حدود ۸۰۰ هزار تن تقلیل پیدا می‌کند، اما استان اصفهان و شهرستان دماوند در استان تهران میزان تولید بالایی دارند.

امانی ادامه داد: سیب تابستانه استان به بازار وارد و بخشی از آن صادر شده است و سیب پاییزه نیز در اواخر مهرماه به ثمر می‌نشیند.

تولید ۲۸۶ هزار تن انگور در آذربایجان غربی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از اختصاص رتبه نخست به باغ‌های ایستاده انگور استان خبر داد و تصریح کرد: سطح زیر کشت انگور در استان آذربایجان غربی ۲۱۰ هزار هکتار است که بیش از هفت‌هزار هکتار آن ایستاده است و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۸۶ هزار تن محصول تولید شود.

وی یادآور شد: حدود ۲۰ هزار تن از انگور تولیدی به‌صورت تازه‌خوری در داخل استان یا صادرات به روسیه، آذربایجان و کشورهای عربی مصرف می‌شود و بخش دیگری نیز برای تولید کشمش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امانی تأکید کرد: حدود ۷۰ هزار تن از محصول تولیدی جذب صنایع تبدیلی می‌شود و ۱۵ تا ۲۰ هزار تن آن به کشمش تبدیل می‌شود.

وی در پایان افزود: اصول بسته‌ بندی، سردخانه‌های استان و حمل و نقل محصولات کشاورزی به‌ویژه انگور از استانداردهای لازم برخوردار است.



خبرگزاری ایانا