روسیه جایگزین امارات برای صادرات میوه می‌شود/ جای خالی برندسازی در محصولات باغی

  • 1395/05/07
  • 721 بازدید

در حالی که عربستان با تنش‌‌آفرینی، صادرات میوه ایران به کشورهای عربی را با چالش روبه‌رو کرده، رایزنی برای صادرات میوه‌های ایرانی به روسیه، پاکستان و کشورهای آسیای میانه قوت می‌گیرد.

مدیرعامل اتحادیه محصولات باغی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: هرچند صادرات میوه‌های ایرانی به مقصد امارات و کشورهای عربی به‌علت تنش‌های ایجادشده توسط عربستان روند نزولی به خود گرفته است، اما رایزنی برای صادرات به روسیه قوت گرفت.

امیر مرادی افزود: هیأت‌هایی از روسیه بازدیدهایی از باغ‌های سیب و انگور داشته‌اند و رایزنی برای صادرات به روسیه قدرت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: حجم تولید سیب طی سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته با افت تولید روبه‌رو خواهد شد و انتظار می‌رود حجم تولید از یک میلیون و ۳۲۰ هزار تن سال قبل به ۷۰۰ هزار تن تقلیل یابد.

مرادی ادامه داد: کیفیت میوه امسال آذربایجان غربی با وجود کم‌ باری بسیار بالا بوده و از مشتری‌پسندی زیادی برخوردار است.

وی تصریح کرد: صادرات سیب به بازارهای بین‌المللی علاوه بر قیمت به بسته‌ بندی و نوع حمل و نقل نیز وابسته است؛ لذا توجه باغداران به تعداد سم‌ پاشی و همچنین نحوه برداشت، اثر مستقیمی بر بازارپسندی آن خواهد داشت.

انگور ارومیه راهی پاکستان و افغانستان می‌شود

مدیرعامل اتحادیه محصولات باغی آذربایجان غربی یادآور شد: هیأت‌هایی از پاکستان نیز طی سه سال گذشته برای خرید انگور به ارومیه آمدند و محموله‌هایی از آذربایجان غربی نیز به مقصد اسلام‌آباد رفته است.

پیش‌بینی تولید ۱۵۰۰ هزار تن انگور ارومیه

مرادی تأکید کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها، تولید انگور ارومیه در سال جاری به ۱۵۰ هزار تن خواهد رسید.

وی اظهار داشت: انگور ارومیه با کیفیت بالا اکنون نیازمند بسته‌ بندی مناسب و برندسازی است.

مرادی در پایان گفت: در حوزه محصولات کشاورزی برندسازی همواره مغفول باقی مانده است، در حالی که با بازاریابی مناسب می‌تواند سرمایه‌گذاری موفق اقتصادی را در پی داشته باشد.



خبرگزاری ایانا