صادرات 13 هزار تن میگوی پرورشی از کشور

  • 1395/04/07
  • 875 بازدید

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فراوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران از صادرات 13 هزار تن میگوی پرورشی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛عیسی گلشاهی اظهارداشت: ارزش این صادرات 56 میلیون دلار بوده و خوشبختانه ایران هم از لحاظ مقدار و هم از لحاظ کیفیت رکوردهای جدیدی در بحث تولید میگو پشت سر گذاشته است.

وی همچنین گفت : پارسال ایران برای نخستین بار در طول سابقه صادراتی آبزیان کشور رکورد 13 هزار تنی میگو را در کانامه صادراتی خود ثبت کرده که بخش عمده از این محصول پرورشی بوده است.

این مقام مسئول در شیلات ایران گفت: سال های گذشته میزان صادرات انواع میگوی دریایی و پرورشی در بهترین حالت 12 هزار تن در کشور بوده است.

وی افزود: از گذشته های دور میگوی ایران به عنوان یک محصول ارگانیک و فاقد آنتی بیوتیک و ... در جهان مشهور بوده و کماکان این شهرت به قوت خود باقی است.

گلشاهی تصریح کرد : خوشبختانه کشورهای زیادی در دنیا امروز متقاضی خرید میگوی ایران هستند بنابراین با رفع محدودیت های تولید می توان به عنوان یکی از صادرکنندگان بزرگ میگو در بازارهای جهانی خوش درخشد.


این مقام مسئول در شیلات ایران افزود: ایران سال گذشته 10 درصد به لحاظ وزنی و ارزشی نسبت به سال ماقبل افزایش میزان صادرات میگو داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بازارهای هدف صادراتی میگوی ایران کشورهای از قبیل ویتنام، چین، کره جنوبی، ژاپن، استرالیا، امارات، کویت، عمان ،ایتالیا، اسپانیا، آلمان، کانادا، مکزیک وروسیه هستند.

گلشاهی در ادامه بر لزوم پایداری بازارهای هدف صادراتی میگو تاکید کرد و افزود: عوامل موثر پایداری صادرات میگو در بازارهای جهانی شامل تداوم تولید بصورت پایدار و مستمر و حفظ کیفیت محصول است.

وی اذعان داشت: صادرات میگوی ایران از ابتدا بر مبنای استانداردهای اتحادیه اروپایی بوده و همچنان این روند ادامه دارد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فراوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران با اشاره به این جمله که " میگو در ایران با بالاترین سطح استانداردهای کیفی تولید می شود"، گفت: واحدهای پرورشی و عمل آوری میگو در کشور واجد کدهای EC هستند. ناگفته نماند کد EC نشان مجوز صادرات به اتحادیه اروپا است.

وی افزود: در حال حاضر محصول میگو ایران با کیفیت استانداردهای جهانی در بازارهای داخلی و خارجی توزیع می شود.

گلشاهی با اعلام اینکه تولید میگو در ایران به دو صورت دریایی و پرورشی است، اظهارداشت: میگوی دریایی بصورت سنتی در دریای جنوب ( خلیج فارس و دریای عمان ) صید می شود و 98 درصد این میگو به مصرف داخلی و 2 درصد به مصرف صادراتی می رسد.

وی افزود: گلستان تنها استان شمالی ایران است که در حوزه پرورش میگو هم به لحاظ توسعه تولید و پرورش میگو، مصرف میگو در سطح استان و حضور در بازارهای صادراتی خوش درخشیده است.


*تولید میگوی ایران مطابق استانداردهای بهداشتی اتحادیه اروپا

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تکثیر ، پرورش و صادرات آبزیان ایران از بومی سازی دانش و فناوری تولید میگوی استاندارد و با کفیت خبر داد.

ارسلان قاسمی اظهار داشت : تداوم تولید و حفظ کیفیت محصول سبب حضور موفق ما در بازارهای جهانی شده است و سازمان دامپزشکی نظارت می کند.

وی با تاکید بر ایران مطابق استانداردهای بهداشتی اتحادیه اروپا گفت : صنعت پرورش میگوی ایران از ابتدا بر مبنای استانداردهای اتحادیه اروپایی طراحی شده است و در سال های تحریم نیز کیفیت را حفظ کردیم ، روسیه ، بازاری جدید است و به امریکای شمالی هم صادر می کنیم.

درگاهی گفت : کل میگوی تولیدی ما بالاترین سطح استاندارد کیفی بین المللی را دارد و واحدهای پرورش و عمل اوری دارای کدهای محوز صادرات اتحادیه اروپاست و در داخل هم با این کیفیت عرضه می شود.









خبرگزاری صداوسیما