تشکیل کارگروه کاهش تعرفه صادرات آبزیان به اتحادیه اروپا

  • 1395/04/06
  • 651 بازدید

در حال حاضر تعرفه‌ای که برای صادرات آبزیان ایرانی در نظر گرفته شده، با توجه به درآمد کشاورزان در سال‌های گذشته بوده و نسبت به سایر کشورها بالاتر است

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری (ایانا) با اعلام این خبر گفت: تعرفه صادرات به اتحادیه اروپا برای ایران با توجه به درآمد سرانه طی سال‌های ۹۲ - ۱۳۹۱ بوده که بالاتر از سایر کشورها تخمین زده شد.

علی‌اکبر خدایی افزود: اتحادیه اروپا برای رونق اقتصادی در کشورها، میزان تعرفه را متناسب با درآمد تعریف می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعرفه صادرات انواع آبزیان از ایران ۱۲ درصد است، در حالی که این تعرفه برای کشور هند چهار درصد و برای اکوادور هفت درصد است.

خدایی ادامه داد: مقرر شد که کارگروهی بررسی‌های لازم را انجام دهد و طی دو ماه آینده نمایندگانی از سازمان شیلات و اتحادیه صادرکنندگان آبزیان در بروکسل مذاکرات نهایی درباره تعرفه‌ها را انجام دهند.

وی تصریح کرد: امیدواریم که در راستای حمایت اتحادیه اروپا از ایران، تعرفه‌ ها برای صادرکنندگان ایرانی متناسب درآمد واقعی وضع شود.

خدایی درباره میزان صادرات آبزیان در سال جاری یادآور شد: در برخی استان‌ها همچون هرمزگان برداشت میگو در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود که در حد سال گذشته یعنی ۱۸ هزار تن میگوی پرورشی و هشت‌هزار تن میگوی دریایی در کشور تولید و حدود ۱۳ هزار تن میگوی پرورشی صادر شود.


دولت تأمین اعتبار ناظران بهداشتی را انجام دهد

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران درباره اصلاح آیین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی ماده ۱۹ تأکید کرد: در جلسه کارشناسی که با حضور تشکل‌ها، تصمیم گرفته شد که دولت تأمین هزینه کند و ناظرانی را برای نظارت بیشتر بر کار ناظران بهداشتی واحدهای تولیدی استخدام کند تا مشکلات حقوقی فعلی مرتفع شود.

وی اظهار داشت: دولت می‌تواند به‌صورت موردی کار ناظران بهداشتی را کنترل کند.

خدایی همچنین گفت: تولید محصول باکیفیت از دغدغه‌های صادرکنندگان بوده و لازم است در این زمینه دولت مساعدت لازم را انجام دهد.



خبرگزاری ایانا