افزایش ضریب خوداتکایی گندم بالای ۹۰درصد رسید/خودکفایی تا 3 سال آینده

  • 1395/03/11
  • 787 بازدید

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم امسال ضریب خوداتکایی گندم از ۹۰ درصد بگذرد، گفت: خوشبین هستم در دو تا سه سال آینده این عدد به ۱۰۰ درصد برسد.

اسماعیل اسفندیاری پور با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۲ استان کشور در حال برداشت گندم هستند و به تدریج نیز به این تعداد اضافه می‌شود، اظهارداشت: برداشت این محصول در برخی مناطق نوار ساحل خزر از ۴ خرداد تقریبا شروع شده، ضمن اینکه میزان خرید گندم از کشاورزان از ۲ میلیون تن عبور کرده است.

وی با اشاره به اینکه امسال کشت گندم در سطح ۶ میلیون هکتار انجام شده است، گفت: دو میلیون و ۱۷۳ هزار هکتار کشت در شرایط آبی و ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار نیز در مناطق دیم انجام شده است.

مشاور وزیرجهادکشاورزی، میزان کل تولید سال گذشته را ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزارتن اعلام و اضافه کرد: برآوردمان این است که امسال حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد افزایش تولید در این زمینه داشته باشیم.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه اعداد و ارقام روندی رو به رشد را در این زمینه نشان می‌دهند، گفت: اگر قرار است به تداوم و پایداری تولید توجه بیشتری کنیم باید اقداماتی انجام بگیرد از جمله اینکه میزان ضایعات تولید کاهش یابد که برای این کار هم باید کمباین‌های نو با بالاترین تکنولوژی وارد مزرعه شود و از ورود کمباین فرسوده به مزارع باید جلوگیری کنیم.

امسال ضریب خوداتکایی گندم از ۹۰ درصد می‌ گذرد

اسنفدیاری پور درباره درصد خوداتکایی تولید گندم نیز اظهارداشت: میانگین درصد خوداتکایی ما در سال‌های ۹۰ و ۹۱ و ۹۲؛ ۶۷ درصد بوده که این عدد در سال ۹۳ به ۷۷ درصد و سال قبل به ۸۵ درصد رسیده است که برای امسال هم پیش بینی می‌کنیم این درصد به حدود ۹۰ تا ۹۳ برسد و البته تا ۹۵ هم جا داریم.

وی افزود: خلاهایی وجود داشت که با برخی اقدامات اولیه پر شد اما بعد از این، کار ما مقداری سخت‌ تر می‌شود، با این حال این امر شدنی است و کشور ما این قابلیت را دارد.

مجری طرح گندم کشور به این پرسش که ضریب خوداتکایی ما ی چندسال آینده به ۱۰۰ خواهد رسید، پاسخ داد: بنده خوشبین هستم که در دو تا سه سال آینده به این عدد برسیم، البته تحقق این موضوع نیاز یه حمایت و پشتیبانی دارد.



خبرگزاری مهر