سوسیس ماهی به بازار می‌آید

  • 1395/03/11
  • 1147 بازدید

فرآورده جدیدی به نام سوسیس ماهی با مزایای منحصربه‌فرد از گوشت کپور نقره‌ای مراحل نهایی اخذ مجوز را می‌گذراند.

سرپرست معاونت توسعه تولید مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری (ایانا) با اعلام این خبر گفت: این مرکز به دانش فنی تولید بیش از ۲۰ فرآورده از انواع آبزیان دست یافته است که برخی از آنها وارد مرحله تولید تجاری شده است.

فریدون رفیع‌پور افزود: متأسفانه ریسک تولیدکنندگان کشورمان پایین است و برای تولید انبوه این فرآورده‌ها خیلی سخت وارد می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بستنی ماهی که سال‌ها پیش دانش فنی آن تهیه شده بود، همچنان بی‌مشتری است، چون تولید بستنی در کشور فصلی بوده و علاوه بر آن پروتئین مورد استفاده برای تولید این محصول باید وارد شود؛ بنابراین علاقه‌مندی زیادی تاکنون وجود داشته است.

رفیع‌پور ادامه داد: در حال حاضر که در شرایط پسابرجام قرار داریم، پیش‌بینی می‌شود فرآورده‌های تولیدشده در کشور صاحب مشتری شود.

پیش‌بینی ورود سوسیس ماهی تا دو هفته آینده

سرپرست معاونت توسعه تولید مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان از دستیابی محققان به دانش فنی سوسیس ماهی خبر داد و تصریح کرد: این فرآورده ۲۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری مجوز ساخت گرفت و در حال حاضر برای اخذ مجوزهای بهداشتی وارد پروسه اداری شده است که پیش‌بینی می‌شود تا دو هفته آینده تأیید نهایی شود.

وی درباره مزایای سیوسیس ماهی یادآور شد: این فرآورده از کپور نقره‌ای تهیه می‌شود و در تولید آن از رنگ استفاده نمی‌شود.

رفیع‌پور تأکید کرد: حداقل ۵۵ درصد سوسیس ماهی از گوشت خالص ماهی بوده و مابقی آن پروتئین سویا، نمک، ادویه، پیاز، سیر، نشاسته گندم و روغن سویا تشکیل شده است.

سوسیس ماهی، فاقد نگهدارنده‌های شیمیایی

سرپرست معاونت توسعه تولید مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان اظهار داشت: سوسیس ماهی دارای رنگ سفید است و فاقد نگهدارنده‌های شیمیایی بوده و تا یک ماه در شرایط یخچال قابلیت نگهداری دارد.

وی همچنین گفت: در تولید سوسیس ماهی از گوشت به‌صورت مستقیم استفاده می‌شود، اما محصول فوق بوی ماهی نمی‌دهد و فاقد رگه‌های خونی و تیغ است.

رفیع‌پور در ادامه افزود: به‌عنوان پایلوت در کارخانه‌های تولیدکننده تحت لیسانس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برای آزمایش‌های اولیه تولید شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: پس از اخذ مجوزهای نهایی، مزایده برگزار می‌شود و شرکت‌های خصوصی علاقه‌مند می‌توانند برای تولید انبوه وارد عمل شوند.

گفتنی است، فرآورده‌های دیگری همچون تولید برگر از گوشت ماهی، فینگر از گوشت ماهی، فیش‌بال از ماهیان ریزاندام، اسنک (پفیش) از پروتئین گوشت ماهی، دودی گرم از گوشت ماهیان خاویاری، دودی گرم از گوشت قزل‌آلا و سالمون، گوشت چرخ‌کرده ماهی، خمیر ماهی آماده مصرف از گوشت چرخ‌کرده ماهی، فیله طعم‌دار دودی‌شده ماهی، فیله طعم‌دار خشک‌شده ماهی، ماریناد ماهی (ترشی ماهی)، فیله ماهی بسته‌بندی‌شده در شرایط اتمسفر اصلاح‌شده (Map) توسط این مرکز تولید شده است.

لازم به ذکر است، کنسانتره پروتئین ماهی برای غنی‌سازی سایر فرآورده‌های غذایی کنسروهای خورشتی از گوشت ماهی، اشترودل ماهی، سوپ ماهی، پودر صنعتی برای سوپ ماهی، انواع سالاد از ماهی، کلوچه ماهی از دیگر محصولات تولیدشده از ماهی است که برخی از آنها تولید تجاری شده و برخی دیگر هنوز مشتری ندارد.



خبرگزاری ایانا