محصولات کشاورزی وارداتی بدون مجوز وزارت جهاد کشاورزی معدوم می‌شود

  • 1393/02/24
  • 966 بازدید

به اشخاصی که کالاهای کشاورزی را بدون پروانه وزارت جهاد کشاورزی وارد کنند ، اخطار می‌شود که حداکثر ظرف مدت یک ماه به خارج از کشور برگردانند و گرنه با حضور نماینده سازمان حفظ نباتات در گمرک معدوم خواهد شد

سازمان توسعه تجارت ایران ، به تازگی مقررات صادرات و واردات سال 1393 را با اصلاحات منتشر کرده است.

بخشی از قوانین بازنگری شده در حوزه کشاورزی به شرح زیر است:

1- مواد 11 و 17 مستخرجه از قانون حفظ نباتات مصوب اردیبهشت ماه 1346

ماده 11- وارد کردن بذر - پیاز - قلمه - پیوند- ریشه - میوه - نهال و تخم نباتات و به طور کلی هرگونه نباتات و قسمت‌های نباتی به کشور مستلزم تحصیل پروانه قبلی از وزارت جهاد کشاورزی است.

به اشخاصی که بدون پروانه اجناس مزبور را وارد کنند ، اخطار می‌شود که حداکثر ظرف مدت یک ماه به خارج از کشور برگردانند و الا با حضور نماینده سازمان حفظ نباتات در گمرک معدوم خواهد شد.

ماده 17- ورود و ساخت و تبدیل و بسته‌بندی و توزیع صدور کلیه سموم دفع آفات و بیماری‌های نباتی و هورمون‌های نباتی و علف کش‌ها محتاج اخذ پروانه از طرف وزارت جهاد کشاورزی است.

ماده 9 آئین نامه اجرایی قانون حفظ نباتات

ماده 9- برای جلوگیری از ورود و سرایت آفات و بیماری‌های خطرناک نباتی سازمان حفط نباتات از صدور پروانه مواد مشروحه در زیر خودداری خواهد کرد.

1- پنبه (تخم ، وش ، پنبه محلوج و کلیه قسمتهای مختلف این نبات)

2- انواع سیب‌زمینی

3- انواع بذر

4- شلتوک

5- نهال ، قلمه و پیوند انواع اشجار میوه

7- نهال ، قلمه و میوه زیتون

8- نهال و قلمه مو

9- قلمه نیشکر

10- نهال انواع سوزنی برگ‌ها

11- نهال موز و انبه و آواکادو

12- نشاء توت فرنگی

13- بذور کنف ، کاهو ، ذرت خوشه‌ای ، لوبیا ، سوژا و یونجه

14- بذور توتون و تنباکو

15- انواع حشرات زنده و قارچ‌ها و باکتری‌های مضره

16- انواع میوه و مرکبات

توضیح: چنانچه ورود هریک از اقلام فوق‌الذکر ضرورت داشته باشد باید با توجه به مفاد تبصره‌های این ماده نسبت به کسب مجوز لازم اقدام گردد.

2- ماده 16 مستخرجه از قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مصوب تیرماه 1346

از تاریخ تصویب این قانون ترخیص مواد غذائی یا بهداشتی یا آرایشی از گمرک به هر شکل و کیفیت به منظور بازرگانی یا تبلیغاتی با رعایت مقررات عمومی علاوه بر دارا بودن گواهی بهداشتی و قابلیت مصرف از کشور مبدأ مستلزم تحصیل پروانه ورود از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی است و وارد کننده نیز مکلف است برای تحصیل پروانه مزبور فرمول مواد و همچنین موادی که برای نگاهداری به آنها اضافه شده به وزارت بهداشت تسلیم نماید.

3- ماده 7 مستخرجه از قانون دامپزشکی کشور مصوب سال 1350

ماده 7- ورود و صدور هر نوع دام زنده - تخم مرغ نطفه‌دار- اسپرم دام- فرآورده‌های خام دامی - داروها و واکسن‌ها و سرم‌ها و مواد بیولوژیکی و مواد ضدعفونی و سموم دامپزشکی و مواد غذایی متراکم و مکمل‌های غذای دام و داروهایی که برای ساختن مواد نامبرده مورد نیاز است باید با موافت وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد.

*قانون معافیت صادرات کالا و خدمات از پرداخت عوارض

1- ماده واحده ـ از تاریخ تصویب این قانون ، صادرات کالا و خدمات از پرداخت هرگونه عوارض معاف است و هیچ یک از وزارتخانه‌ها ، سازمان‌ها ، نهادها ، دستگاه‌های اجرایی ، شهرداری‌ها و شوراهای محلی ، استانی و کشوری که بر طبق قوانین و مقررات حق وضع و اخذ عوارض را دارند ، مجاز نیستند از کالاها و خدماتی که صادر می‌شوند عوارض اخذ نمایند یا مجوز اخذ آن را صادر کنند.

تبصره 1- آئین نامه اجرایی این قانون به پیشنهاد وزارت صنعت ، معدن و تجارت ظرف مدت دو ماه پس از تاریخ ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

تبصره 2- مرجع تأیید کالاها و خدمات یاد شده ، گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

تبصره3- از تاریخ تصویب این قانون ، کلیه قوانین و مقررات مغایر لغو می‌شود.

تبصره 1- فهرست کالاهای نفتی ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط شورای اقتصاد تعیین می‌گردد.

5- ماده 16 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب 1389.4.23

ماده 16ـ از تاریخ تصویب این قانون ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی قبل از واردات کالاها و یا محصولات بخش کشاورزی (اعم از خام و یا فرآوری شده) و یا مواد اولیه غذایی مورد نیاز صنایع غذایی و تبدیی موظفند از وزارت جهاد کشاورزی مجوز لازم را اخذ نمایند. همچنین دولت مکلف است به منظور حمایت از تولیدات داخل برای واردات کلیه کالاها و محصولات بخش کشاورزی تعرفه موثر وضع نماید به گونه‌ای که نرخ مبادله همواره به نفع تولید کننده داخلی باشد.

تبصره 1- واردات نهاده‌های تولید بخش کشاورزی (از قبیل بذر ، نهال ، کود و سم) با هماهنگی و اخذ مجوز وزارت جهاد کشاورزی از اعمال تعرفه موثر مستثنی می‌باشد.

تبصره 2- مسئولیت انتخاب ابزار تعرفه‌ای ، تعیین سهمیه مقداری ، زمان ورود و مقدار تعرفه برای کالاهای کشاورزی و فراورده‌های غذایی با وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود.



فارس