آشنایی با اهداف و برنامه های انجمن علوم و فناوری غلات ایران

  • 1391/05/17
  • 1547 بازدید

گسترش ، پیشبرد و ارتقای علمی علوم و صنایع غلات ، توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزش و پژوهش در زمینه های پس از برداشت و فرآوری غلات از جمله اهداف اصلی انجمن است.

دکتر محمدرضا سابقی ، دبیر و عضو هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین المللی با محققان و متخصصانی که به گونه ای با علم کشاورزی و فناوری غلات سر و کار دارند ، همکاری با نهادهای اجرایی ، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح ها و برنامه های مربوط به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه علمی موضوع فعالیت ، ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز ، خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی و انتشار کتب و نشریات علمی از جمله محور فعالیت های انجمن به شمار می رود.
دبیر انجمن علمی غلات تشکیل کمیته های تخصصی نظیر کمیته غلات ، آرد و صنایع وابسته ، نان و شیرینی ، آموزش و پژوهش ، روابط عمومی و انتشارات و کمیته روابط بین الملل را از جمله دیگر برنامه های این انجمن برشمرد و تصریح کرد: انجمن در صدد است تا با جمع آوری آمار و اطلاعات جامع در زمینه غلات ، بانک جامع اطلاعات غلات را شکل داده و نقشه راه بهبود کیفیت غلات را جهت ارتقای کیفی غلات و فرآورده های آن ترسیم کند.
وی انعقاد تفاهمنامه با مرکز پژوهش های غلات ، اجرای طرح بازرسی و نمونه برداری از نانوایی های سنتی منطقه سه شهرداری تهران با همکاری سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ، اجرای طرح ممیزی علم غلات کشور و برگزاری کارگاه های تخصصی در حوزه آرد و نان را از جمله اهم فعالیت های انجام شده این انجمن برشمرد.
سابقی متذکر شد: طرح ارزیابی کیفیت گندم و آرد استان تهران و همچنین ارزیابی کیفی نان های سنتی لواش ، تافتون و بربری در منطقه سه شهرداری استان تهران توسط گروهی متشکل از کارشناسان اداره استاندارد استان تهران و کارشناسان انجمن برای مدت شش ماه و با به کارگیری تعدادی بازرسان آموزش دیده اجرا شد.
وی تصریح کرد: از تمامی گندم سیلوها و انبارها نمونه برداری شد و همچنین از آردهای تولید شده توسط کارخانجات و نان های تولیدی منطقه سه شهرداری تهران نمونه برداری شد و آزمایش های فیزیکی ، شیمیایی و ارگانولپتیکی توسط آزمایشگاه های مورد تایید استاندارد روی نمونه ها انجام شد تا بدین وسیله معضلات فعلی نان مشخص شود.
دبیر انجمن علمی غلات پیرامون اجرای طرح ممیزی علم غلات کشور نیز یادآور شد: ماهیت علم غلات به گونه ای است که دربرگیرنده رشته های مختلف تخصصی اعم از علوم پایه و علوم کشاورزی است و متخصصان این رشته ها به طور حداقل روی تحقیقات در مورد علم غلات و به صورت تخصصی در مورد رشته های مرتبط با غلات به تحقیق مشغولند.
وی با اشاره به اینکه برای تهیه گزارش جامع از وضعیت علمی رشته های مرتبط با غلات در کشور با توجه به راهنمای روش کار توسط گروه ممیزی کشور ، شاخص های کمی و کیفی به تفکیک مورد بررسی قرار گرفتند و براساس یافته های حاصل از بانک های علمی معتبر دنیا نسبت مقالات کشور ما در حوزه آرد ، نان و شیرینی در کشور کانادا 66/4 برابر ایران ، استرالیا 9/5 برابر ایران ، ترکیه 8/0 برابر ایران ، انگلستان 55/11 برابر ایران است و ایران نسبت به مالزی سه برابر است.



فودپرس