تعلل وزارت جهاد کشاورزی در ارائه آمار تولید زعفران

  • 1394/10/02
  • 769 بازدید

عضو شورای ملی زعفران گفت: با توجه به اینکه فصل برداشت 20 روز گذشته پایان یافته اما تاکنون وزارت جهاد کشاورزی آمار تولید را اعلام نکرده است.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگاران جوان، در خصوص میزان برداشت طلا ی سرخ اظهار داشت: با توجه به اینکه فصل برداشت در حدود 15 الی 20 روز گذشته پایان یافته، اما تاکنون وزارت جهاد کشاورزی آمار تولید را اعلام نکرده و از طرفی تشکل‌ها، تاجران و اتحادیه منتظر اعلام آمار از سوی وزارت جهاد هستند.

وی افزود: با توجه به سطح زیر کشت و عملکرد کشاورزان میزان تولید در سال‌جاری بیش از سال گذشته است و بر اساس اطلاعات میدانی به نظر می‌رسد که در دو استان خراسان رضوی و جنوبی بیش از 300 تن زعفران تولید شده و از طرفی این امر منوط به آمار دقیق از سوی وزارت جهاد است تا صادرکنندگان تکلیف خود را بدانند.

حسینی با اشاره به اینکه افزایش تولید مسبب افزایش صادرات است، بیان کرد: افزایش تولید منوط به افزایش صادرات نیست بلکه به عوامل دیگری همچون بازاریابی بسترسازی مناسب و عدم قیمت‌های کاذب و نجومی بستگی دارد.

وی در ادامه گفت: با توجه به اطلاعات کشاورزان تولید ما در هر هکتار حدود 4 کیلوگرم بوده اما معتقد هستیم که تولید پنج کیلوگرم زعفران در هر هکتار حد اعتدال است.

عضو شورای ملی زعفران یادآور شد: در واقع قبل از افزایش تولید بایستی برنامه مدونی برای افزایش صادرات خود داشته باشیم به طوری که بی‌محابا توسعه کشت محصول را نداشته باشیم.

حسینی با اشاره به قیمت‌های کاذب اظهار داشت: در واقع افزایش قیمت‌های کاذب تنها منجر به رشد رقبا می‌شود و به همین خاطر لازم است که قیمت‌ها را مدیریت کنیم تا دچار چالش حضور رقبا در بازارهای هدف نباشیم.

وی گفت: در حال حاضر قیمت‌ها ثابت نیستند به طوری که با حضور دلالان شاهد قیمت‌های کاذب در بازار هستیم اما نباید فراموش کرد که قیمت واقعی زعفران حدود 4 میلیون و 500 هزار تومان و بالاتر از آن کاذب است



خبرنگاران جوان