حذف یارانه شیر چه بلایی سر کارخانه های لبنی آورد؟

  • 1394/09/17
  • 925 بازدید

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی کشور گفت: از زمان قطع یارانه شیر تاکنون حدود ۵۰ درصد کارخانه‌های لبنی از چرخه تولید خارج شدند.

محمدرضا اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، در خصوص یارانه شیر اظهار داشت: از زمان قطع یارانه شیر تاکنون ، حدود ۵۰ درصد کارخانه‌های لبنی از چرخه تولید خارج شدند و برخی دیگر از واحد‌ها با نیمی از ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه می‌دهند و این در حالیست که باید براساس برنامه پنجم تعداد کارخانه‌های لبنی و دامداری‌ها افزایش پیدا می‌کرد.

وی افزود: بنابراین در حال حاضر نه تنها دامداران ، بلکه صنایع لبنی کشور نیز با وجود کاهش قدرت خرید مردم و عدم کشش بازار با زیان مواجه هستند.

اسماعیلی در ادامه گفت: تا قبل از حذف یارانه شیر افزایش مصرف سرانه حدود ۹۰ الی ۱۰۰ لیتر بوده که متاسفانه با حذف یارانه این میزان با کاهش شدیدی مواجه بوده ، به طوری که اکنون مصرف سرانه شیر حدود ۷۰ الی ۸۰ لیتر است ، این در حالیست که متوسط مصرف جهانی ۱۵۰ لیتر است.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی تصریح کرد: در واقع با وجود ظرفیت ۲۰ میلیون تنی تولید کارخانه‌ها باید گفت که این صنعت به سبب نداشتن صرفه اقتصادی رو به نابودی است و همواره لازم است که دولت از ابتدا تا انتهای این زنجیره را مورد حمایت خود قرار دهد تا از مشکلات بیماری نظیر پوکی استخوان در آینده جلوگیری شود.



خبرنگاران جوان