واردات ۹۰ درصدی بذور هیبرید سبزی و صیفی به کشور

  • 1403/02/02
  • 65 بازدید

مدیرکل دفتر امور گلخانه و گیاهان زینتی گفت: بنابر آمار در شرایط کنونی بیش از ۹۰ درصد بذور هیبرید سبزی و صیفی مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.

الهام فتاحی‌فر مدیرکل دفتر امور گلخانه و گیاهان زینتی بیان کرد: در راستای افزایش بهره‌وری از منابع آب و انرژی، افزایش عملکرد تولید، افزایش صادرات محصولات و تثبیت اشتغال ایجاد شده، برنامه اصلاح و بازسازی گلخانه‌های قدیمی و فرسوده و تبدیل گلخانه‌های چوبی به مدرن و نیمه‌مدرن، از سال ۱۳۹۵ در دستور کار این دفتر قرار گرفت.


وی، با تاکید بر افزایش خوداتکایی در تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی در داخل کشور تصریح کرد: برآورد‌ها نشان می‌دهد تا پایان سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیون عدد بذور هیبرید سبزی و صیفی در داخل کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است.


مقام مسئول اذعان داشت: در راستای خوداتکایی در تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم برای شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند و متقاضی برای تولید بذور هیبرید، معرفی شرکت‌های مذکور به معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات و همچنین اجرای دوره‌های ترویجی توسعه مصرف بذور تولید داخل برای گلخانه‌داران را انجام داده‌ایم.


فتاحی‌فر اظهار داشت: در شرایط کنونی بیش از ۹۰ درصد از بذور هیبرید سبزی و صیفی مورد نیاز کشور با واردات تامین می‌شود و بررسی آمار واردات بذور هیبرید سبزی و صیفی در چند سال اخیر حاکی از آن است که سالانه به طور میانگین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون یورو ارز برای تامین بذور مذکور از کشور خارج می‌شود.


مدیرکل دفتر امور گلخانه و گیاهان زینتی یادآور شد: با توجه به رویکرد دولت و وزارت جهادکشاورزی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با هدف افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک کشاورزی و افزایش سطح گلخانه‌ها، یکی از مهمترین الزامات افزایش تولیدات گلخانه‌ای، تامین نیروی کار ماهر گلخانه‌ای است.




خبرگزاری ایانا