تولید ۳۳ هزار تنی چای خشک ارگانیک در کشور

  • 1402/12/05
  • 123 بازدید

رئیس سازمان چای، از تولید ۳۳ هزار و ۶۰۰ تنی چای خشک در سال جاری خبر داد و گفت: با اصلاح و احیا و ورود به موقع در باغات فعلی می توانیم تا ۵۰ هزار تن تولید چای داشته باشیم.

حبیب جهانساز رئیس سازمان چای، سال ۱۴۰۲ را سال خوبی از نظر تولید چای دانست و بیان کرد: بالغ بر ۱۴۹ هزار تن برگ سبز و ۳۳ هزار و ۶۰۰ تن چای خشک تولید شده که طی ۱۵ سال گذشته بی سابقه بوده است.


مقام مسئول، با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده در بازار چای ناشی از واردات سال گذشته، تصریح کرد: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تمهیدات لازم اندیشیده شده تا رکود را پشت سر بگذاریم و سال آینده شاهد اثرات منفی واردات نباشیم.


وی، میانگین واردات پنج سال ماقبل سال ۱۴۰۱ را حدود ۶۵ تا ۶۸ هزار تن دانست و اذعان داشت: برای رعایت میانگین واردات امسال و سال گذشته، طی ۱۰ ماهه سال جاری ۳۰ هزار تن وارد شده که با تولید ۳۳ هزار تنی داخل بتوانیم بازار را مدیریت کنیم.


جهانساز کل بهای برگ سبز خریداری شده از چایکاران را ۱۸۶۸ میلیارد تومان دانست که دو برابر بیشتر از سال گذشته است ویادآور شد: افزایش ۶۲ درصدی بهای برگ سبز درجه یک و ۵۲ درصدی درجه دو، موجب افزایش بهای برگ سبز شده است.


رئیس سازمان چای از پرداخت ۱۵۹۵ میلیارد تومانی به چایکاران معادل ۸۵ درصد کل مطالبات خبر داد و عنوان کرد: برای مدیریت بازار، چای به گروه دوم کالایی منتقل و ارز ترجیحی آن حذف شد تا قیمت چای وارداتی گران تر تمام شود و چای داخلی بتواند با آن رقابت کند.


وی از احیای ۳۰۰ هکتاری باغات رها شده طی امسال در بخش اصلاح و احیا و به‌زراعی گفت: چای ایرانی هم از نظر کیفیت و هم از نظر سلامت بسیار خوب بوده و در باغات هیچ‌گونه سم پاشی انجام نمی شود و به معنای واقعی ارگانیک و عاری از هرگونه افزودنی های مجاز و غیر مجاز است، لذا باید واردات را به تولید وصل کنیم و واردکننده ملزم به خرید چای داخلی باشد.


جهانساز، ثبت سفارش واردات چای را منوط به خرید چای داخلی دانست و بیان کرد: نیاز بازار در بخش چای، ۸۵ هزار تن است که ما ۳۰ هزار تن آن را تولید می کنیم و ۵۰ هزار تن دیگر با واردات تامین می شود؛ البته برای اطمینان بازار، واردات تا ۶۵ هزار تن نیز خواهیم داشت.


وی با تاکید بر لزوم احیای حدود ۵۰۰۰ هکتاری باغات رها شده، ذکرکرد: با اصلاح و احیا و ورود به موقع در باغات فعلی می توانیم تا ۵۰ هزار تن تولید چای داشته باشیم.


جهانساز، از مصرف کنندگان خواست چای خشک را مستقیم از کارخانجات تهیه کنند و یا چای برند بخرند و واردات چای بسته بندی ممنوع بوده و صنعت بسته بندی در داخل کشور وجود دارد و برندها ملزم هستند که در بسته بندی های خود عبارت «چای خارجی» را درج کنند.




خبرگزاری ایسنا