صادرات 42 درصدی محصولات غذایی و کشاورزی به اوراسیا

  • 1402/11/30
  • 115 بازدید

مدیرکل توسعه بازار سازمان تعاون روستایی گفت: ۲۳ درصد وزن و ۴۲ درصد ارزش صادراتی ایران به پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا را محصولات کشاورزی و غذایی تشکیل می‌دهد.

سید روح اله لطیفی مدیرکل توسعه بازار سازمان تعاون روستایی، در نشست مدیران سازمان و شبکه تعاون روستایی مازندران در خصوص صادرات به اوراسیا اذعان داشت : از ابتدای امسال تا پایان دی ماه ، سه میلیون و ۳۷۰ هزار و ۴۰۱ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۷ میلیون و ۶۱۰ هزار و ۴۷ دلار به پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر شده که نسبت به مدت مشابه با رشد ۱۹ درصدی در وزن و ۱۱ درصدی در ارزش همراه بوده است.


مقام مسئول تصریح کرد: از این میزان کالای صادر شده  ۲۳ درصد وزن و ۴۲ درصد ارزش کالای صادر شده یعنی ۷۷۱ هزار و ۱۱۲ تن به ارزش ۵۵۷ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۴۰۴ دلار محصولات شیلاتی ، لبنی ، زراعی ، باغی ،  غذایی و فرآوری بودند که نسبت به ده ماهه سال قبل ، رشد ۱۷.۲ درصدی در وزن و ۱۶.۴ درصدی در ارزش داشتند.


دبیر کمیته توسعه صادرات شبکه تعاونی های کشاورزی ایران در ادامه بیان کرد: صادرات ایران به روسیه در این مدت یک میلیون و ۸۲۴ هزار و ۸۹۳ تن به ارزش ۷۶۰ میلیون و ۳۷۳ هزار و ۱۱۱ دلار بود که ۶۰۶ هزار و ۱۶۲ تن از آن به ارزش ۴۱۰ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۵۶۴ دلار آن محصولات غذایی و کشاورزی با سهم ۵۴ درصد از کل صادرات به این کشور بود.


وی خاطر نشان کرد: روسیه با جمعیت ۱۴۰ میلیون نفره، حدود ۷۷ درصد جمعیت این اتحادیه را به خود اختصاص داده و ۷۸.۶ درصد وزن و ۷۳.۷ درصد ارزش صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران نیز  به این اتحادیه در این ۱۰ ماه به مقصد روسیه صادر شده است.


لطیفی در خصوص سایر مقاصد اظهار کرد: صادرات ایران به قزاقستان در این مدت ۱۶۳ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۵۰۶ دلار بود که ۴۱ درصد آن به ارزش ۶۶ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۱۱۲ دلار محصولات غذایی و کشاورزی بود. قرقیزستان هم از مجموع  سبد واردات ۶۳ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۲۹۵ دلاری خود از ایران ۶۱.۲ درصد آن را به ارزش ۳۸ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۱۳۷ دلار ، به  محصولات غذایی و کشاورزی ایران اختصاص داد.


 مدیرکل دفتر مطالعه ، پایش و توسعه بازار تعاون روستایی ایران یادآور شد: چهارمین مقصد برای محصولات غذایی و کشاورزی ایران به اتحادیه اقتصادی  اوراسیا، کشور  ارمنستان  با  خرید  ۳۶ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۷۷ دلار از محصولات کشاورزی و غذایی با سهم  ۱۱ درصد از کل  صادرات ۳۳۳ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۱۳۴ دلاری ایران به این کشور بود و نهایتا بلاروس با خرید پنج میلیون و ۴۲۹ هزار و ۴۱۴ دلار محصولات غذایی و کشاورزی ایران ۳۲ درصد از مجموع واردات ۱۷ میلیون و ۱۰۳ هزار و یک دلاری خود را به این نوع محصولات اختصاص داده است.




باشگاه خبرنگاران جوان