افزایش تولید گندم با معرفی ۵ رقم جدید

  • 1402/11/14
  • 175 بازدید

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم از ۵ رقم جدید گندم دوروم خبر داد و گفت: با معرفی این رقم‌های جدید، تعداد ارقام به ۱۳ مورد رسیده و پیش‌ بینی می‌شود سال آینده تولید گندم روند صعودی داشته باشد.

روستایی رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم از معرفی ۵ رقم جدید گندم دوروم خبر داد و بیان کرد: محققان مؤسسه امسال ۵ رقم گندم دوروم در بخش غلات شامل آیسان، نقشین، دامون، بارین و آروین برای کاشت در دیمزارهای مناطق معتدل، معتدل گرم و گرمسیر دیم معرفی کرده‌اند که از ویژگی‌های بارز این ارقام عملکرد بالا، سازگاری با شرایط تغییر اقلیم در دیمزارهای مناطق معتدل و گرم، پایداری عملکرد، پروتئین بالا، کیفیت خوب سمولینا و مقاوم به ورس و مقاومت به بیماری زنگ‌ها است.


مقام مسئول تصریح کرد: با معرفی این رقم‌های جدید، تعداد ارقام گندم دوروم برای اقلیم‌های مختلف کشور به ۱۳ رقم می‌رسد و پیش بینی می‌شود با توجه به ظرفیت ارقام جدید مقدار تولید گندم دوروم در کشور افزایش یابد.


وی اذعان داشت: این ارقام قابلیت کشت در شرایط آبیاری تکمیلی را نیز دارند و در مناطقی که دارای محدودیت آب برای آبیاری هستند با کاشت این ارقام امکان تولید بیشتر برای بهره برداران فراهم می‌شود.


روستایی، با اشاره به تولید هسته‌های بذری و تقویت مشارکت بخش خصوصی در این خصوص خاطر نشان کرد: تا کنون تولید بذر ۵۰ رقم از ارقام معرفی شده در این مؤسسه با انعقاد ۸۸ قرارداد به بخش خصوصی واگذار شده است.


رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم  اظهار کرد: با پشتیبانی فنی، علمی و همچنین تأمین بذر مورد نیاز از محصولات زراعی در مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ میانگین محصول زراعی گندم دیم در پروژه جهش تولید ۱۴۵۲ کیلو گرم در هکتار بوده که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش عملکرد داشته است.


و تا پایان سال تعداد ارقام معرفی شده محصولات کشاورزی به ۱۵ رقم می‌رسد.


وی، در خصوص توسعه گیاهان جایگزین شامل حبوبات، دانه‌های روغنی، نباتات علوفه‌ای و محصولات جدید ذکر کرد: گیاهان تناوبی لازمه توسعه کشاورزی حفاظتی، بهبود سیستم زراعی دیم و پایداری تولید در دیمزارها است که پیگیری می‌شود.




خبرگزاری مهر