ایجاد ۴۷ زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل در برنامه هفتم

  • 1402/10/27
  • 148 بازدید

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور گفت: تشکیل ۴۷ زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است.

 حسین اکبرپور مجری طرح توسعه زنبورداری کشور بیان کرد: پیش‌بینی هدف برنامه هفتم توسعه، ساماندهی حداقل ۵ درصد از تولید سالانه محصولات زنبور عسل مطابق دستورالعمل ابلاغی در قالب ۴۷ زنجیره ارزش است.


مقام مسئول، با بیان اینکه دستورالعمل ایجاد زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ از سوی وزیر جهاد کشاورزی به استان‌های کشور ابلاغ شده است، تصریح کرد: این دستورالعمل با اهدافی همچون ساماندهی تولید، شناسایی حلقه‌های تولید، فرآوری، توزیع، ایجاد ارزش افزوده، افزایش صادرات، تسریع در سرمایه‌گذاری، تجاری‌سازی و برند سازی محصولات زنبور عسل تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است.


وی درباره صادرات عسل عنوان کرد: ایران توان صادرات سالانه حدود ۱۰ هزار تن عسل را دارد؛ این در حالی است که در سال گذشته ۱۶۰۰ تن و در ۸ ماهه امسال نیز زیر ۱۰۰۰ تن عسل صادر شده است.


مجری طرح توسعه زنبورداری کشور با اشاره به تسهیلات مورد نیاز بخش زنبورداری کشور اذعان داشت: برای نوسازی و به سازی ۲۰ درصد از کندوهای عسل در سال با توجه به معیار هزینه‌های سال ۱۴۰۲، به حدود ۶.۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه‌ای نیاز است.


اکبر پور، با اشاره به اینکه بر اساس آخرین سرشماری در مهر امسال، ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار کلنی زنبور عسل در کشور موجود است، ابراز کرد: مطابق برآوردهای انجام شده، زنبورداران به ازای هر کلنی، دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات سرمایه در گردش، برای خرید تجهیزات به ازای هر کلنی حدود یک میلیون تومان و برای خرید هر کندو با کلنی زنبور نیز مبلغ دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیاز دارند.


وی با بیان اینکه تسهیلات در سامانه یکپارچه تسهیلات و اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی شناور است، گفت: تسهیلات سیتا برای صنعت زنبور عسل در ۴ بخش احداث، تکمیل، تجهیز و نوسازی، توسعه و سرمایه در گردش طراحی شده است.


مجری طرح توسعه زنبورداری کشور، نقش زنبور عسل از طریق گرده‌افشانی بر تولیدات کمی و کیفی محصولات باغی و زراعی و همچنین در حوزه سلامت جامعه را مؤثر دانست و خاطر نشان کرد: بخشی از تسهیلات حوزه باغبانی و زراعت به دلیل نقش مؤثر در افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی باید به حوزه زنبور عسل سوق داده شود.


و بررسی‌ها نشان می‌دهد سودی که زنبور عسل به سایر بخش‌ها می‌رساند در جهان بین ۶۰ تا ۱۴۳ برابر و در ایران حدود ۹۰ برابر سود تولید عسل است.




وزارت جهاد کشاورزی