صادرات ۶۰ هزار تن نخود رسمی به کشورهای همسایه

  • 1402/09/21
  • 239 بازدید

رئیس هیأت مدیره انجمن حبوبات ایران ضمن تأکید بر برتری سهم صادرات نخود رسمی نسبت به واردات آن گفت: طی هشت ماه ابتدایی امسال، حدود ۶۰ هزار تن نخود رسمی صادر و ۲۰ هزار تن وارد کشور شده است.

داود لپه‌چیرئیس هیأت مدیره انجمن حبوبات ایران، به قدمت ۱۵۰ ساله فرآوری نخود سیاه و تبدیل آن به لپه در ایران اشاره و اظهار کرد: تبدیل نخود سیاه به لپه از کارگاه‌های خانگی آغاز شده و درحال حاضر حدود ۹۵ درصد فرآوری آن در آذربایجان شرقی و شهرستان آذرشهر انجام می‌شود.


مقام مسئول، با بیان اینکه لپه از نخود سیاه تولید می‌شود، تصریح کرد: نخود سیاه، نخودی به رنگ قهوه‌ای تیره است که طی فرآوری به لپه تبدیل می‌شود. حدود ۶۰ درصد نخود سیاه از طریق واردات و ۴۰ درصد از طریق کشت داخل به دست می‌آید. نخود سیاه از کشورهایی نظیر هند، اتیوپی و استرالیا وارد می‌شود و در کارخانجات آذرشهر تبدیل به لپه می‌شود.


به گفته رئیس انجمن حبوبات ایران بالغ بر ۱۵۰ کارخانه در شهرستان آذرشهر وجود دارد که فرآوری لپه را انجام می‌دهند.


وی، درباره اعتراض نمایندگان مجلس مبنی بر واردات  ۶۰ درصدی نخود سیاه و همچنین گفته نمایندگان مبنی بر توان صد درصدی کشت نخود رسمی و نخود سیاه در کشور، عنوان کرد: اشتباهی که متأسفانه به وجود می‌آید بین نخود سیاه و نخود رسمی (نخود آبگوشتی) است. ایران تولید کننده نخود سفید یا رسمی است و همیشه تولید نخود رسمی مضاعف بر صادرات صورت می‌گیرد. از ابتدای امسال تاکنون، حدود  ۶۰ هزار تن نخود رسمی از ایران به کشورهای همسایه صادر شده است.


لپه‌چی اذعان داشت: موضوعی هم که نمایندگان غرب کشور در مجلس نسبت به آن اعتراض داشته‌اند، واردات نخود رسمی است. کارخانجات آذرشهر و واردکنندگان تنها نخودی را وارد می‌کنند که تبدیل به لپه می‌شود. با توجه به کمبود آب، کشور با کمبود نخود سیاه یا همان لپه مواجه است.


رئیس هیأت مدیره انجمن حبوبات ایران با بیان اینکه در بهترین شرایط آبی کشور، ما توان تولید ۴۰ درصد از سهم نخود سیاه بازار را در کشور داریم، خاطر نشان کرد: کشت این نخود دیمی است و بیشتر از ۴۰ درصد هم امکان کشت آن نیست. ضمن اینکه در حال حاضر کمبود نخود سیاه را هم در بازار داریم.


کاهش کشت نخود سیاه با خشکسالی و کم آبی در کشور


وی، درباره گفته دبیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر خروج ارز از کشور بابت واردات انواع کالای حبوبات، یادآور شد: توانمندی کشت نخود سیاه در کشور وجود دارد، اما باید به خشکسالی‌های پیاپی در ایران نیز توجه کرد. خشکسالی‌های چندسال گذشته سبب شده تا توانمندی کشت نخود سیاه در کشور کاهش یابد.


لپه چی، درباره صادرات محصول فرآوری شده نخود سیاه در کارخانجات آذرشهر بیان کرد: صادرات لپه بسیار کم انجام می‌شود. با توجه به اینکه نخود سیاه با ارز دولتی وارد کشور می‌شود و دولت بابت این کالا یارانه پرداخت می‌کند، صادرات آن کم است.


و تنها کالای حبوباتی که از ایران صادر می‌شود، نخود رسمی است که از استان‌های غربی کشور به ویژه کرمانشاه و لرستان به عراق و پاکستان، ازبکستان صادر می‌شود.




خبرگزاری ایسنا