طرح شناسه‌دار کردن محصولات کشاورزی آغاز شد

  • 1402/08/20
  • 275 بازدید

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه 8 میلیون تن محصول کشاورزی سالم صادر می‌شود، گفت: طرح شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی در کشور آغاز شد.

محمد برومندی معاون وزیر جهاد کشاورزی، از آغاز اجرای طرح شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی در کشور خبر داد و اظهار کرد:‌ با اجرای این طرح مصرف‌کنندگان می‌توانند از محل تولید و فرآیند تولید تا رسیدن به دست مصرف‌کننده مطلع شوند.


وی تصریح کرد: تکلیف برنامه هفتم توسعه این است که تمام محصولات کشاورزی در طول اجرای این برنامه شناسنامه‌دار شوند. و این طرح در قالب ثبت محصولات کشاورزی در سامانه آغاز شده است و تولیدکنندگان می‌توانند تمام اطلاعات مربوطه را در سایتی که به این منظور طراحی شده وارد کنند.


مقام مسئول افزود:‌ تولیدکنندگان در سامانه پنجره ملی خدمات هوشمند دسترسی به تمام خدماتی که وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌دهد را دارند.


و کاربران می‌توانند با ورود به پنجره ملی خدمات هوشمند و در بخش پنجره ورود به سامانه ملی استان‌ها به بخش وزارت جهاد کشاورزی ورود کرده و خدماتی که این وزارتخانه ارائه می‌دهد و از جمله ثبت اطلاعات مربوط به شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی را انجام دهند.


برومندی عنوان کرد:‌ با اجرای طرح شناسنامه‌ کردن محصولات کشاورزی محل کشت محصول، قلمی که کشت شده است و اینکه محصول چند ساله است ،‌منبع آبی که از آن تغذیه کرده و تمام عملیات کشاورزی مربوط به دفع بیماری است آنجا قابل مشاهده خواهد بود.


* سالانه 8 میلیون تن محصول کشاورزی سالم صادر می‌شود


معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اذعان داشت: سالانه 8 میلیون تن محصول کشاورزی سالم به  200 نقطه دنیا صادر می‌شود.


وی در بیان بالا بودن میزان سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی  کشور یادآور شد: میانگین مصرف سم در دنیا 1700گرم در هکتار است در حالی که در کشور ما 400 گرم در هکتار می‌باشد. و در برخی کشورها مانند چین و ژاپن تا 12 کیلوگرم در هکتار و در آمریکا 11 کیلوگرم در هکتار سم تولید می‌شود.


و ایران پس از سویه و مراکش سومین کشور کم مصرف کود کشاورزی در دنیا است و به همین دلیل محصولات کشاورزی سالم دارد.




خبرگزاری فارس