ایران رتبه سوم تولید انار در جهان/ پاکستان مقصد اول صادرات

  • 1402/08/15
  • 350 بازدید

آمارها نشان می‌دهد، ایران بعد از هند و چین سومین کشور تولید کننده انار در دنیا است.

طبق آمار گمرک در 6 ماهه نخست سال جاری (1402) 347 تن انار به ارزش 155 هزار دلار به 6 کشور عراق، پاکستان، کویت، ترکمنستان، امارات و عمان صادر شده است؛ این در حالی است که در سال گذشته (1401) بیش از 21 هزار و 285 تن انار تازه به ارزش هشت میلیون و 554 هزار دلار به ۲۱ کشور صادر شد که نسبت به سال 1400 رشد 20 درصدی در وزن و 12 درصدی در ارزش داشته است.


پاکستان مقصد اول صادرات انار ایران


آمارها حاکی از آن است که پاکستان با خرید هشت هزار و 66 تن به ارزش سه میلیون و 609 هزار دلار مقصد اول صادرات انار ایران بوده است و بعد از آن عراق با خرید سه هزار و 313 تن به ارزش یک میلیون و 478 هزار دلار مقصد دوم صادراتی انار ایران در سال 1401 بودند.


تولید بیش از ۱.۲ میلیون تن انار در سال جاری


در کشور ایران سالانه بیش از یک میلیون تن انار تولید می‌شود که این امر حکایت از رونق کسب و کار محصول انار و فراورده‌های آن در بازار ایران و همچنین ارزآوری آن به واسطه صادرات است.


زهرا جلیلی‌مقدم مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ایران در سال گذشته (۱۴۰۱) نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول انار از سطح ۹۱ هزار هکتار از اراضی باغی کشور تولید شده بود.


مقدم یادآور شد: بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال تولید انار در کشور به بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار تن انار کیفی در سطح ۹۱ هزار هکتار از باغات سراسر کشور می‌رسد و محصول انار در نیمه دوم سال تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می‌شود.




خبرگزاری ایانا