ایران در سال 1411 به خودکفایی در صنعت غذا می‌رسد

  • 1402/07/24
  • 226 بازدید

با تصویب سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی ایران در سال 1411 کشوری برخوردار از امنیت غذایی متکی بر ظرفیت ها و قابلیت‌های مردم محور، با تکیه حداکثری به تولید داخل خواهد بود.

طی هفته گذشته سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی توسط شورای عالی سلامت و امنیت غذایی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و وزارت بهداشت با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی عهده‌دار اقدامات اجرایی این سند شد.


علاوه بر وزارت بهداشت که متولی اصلی سند است سایر کمیسیون‌ها ازجمله کمیسیون کشاورزی، استاندارد و تولید غذا نیز هرکدام عهده‌دار بخشی از اجرای سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذا هستند.


با توجه به مفاد این سند، اجرایی شدن کامل آن می‌تواند باعث تأمین کالای اساسی در داخل مرزهای ایران شود که این امر موجب استقلال کشور در زمینهٔ امنیت غذایی و به‌ تبع آن اقتدار بیشتر ایران خواهد شد.


ازجمله اهداف این سند، تأمین غذای موردنیاز مردم، کرامت در دسترسی به غذا، رونق اقتصاد کشاورزی و همچنین کشاورزی دانش‌بنیان است.


در این سند در خصوص تعریف امنیت غذایی آمده است: دسترسی فیزیکی، اقتصادی و عادلانه همه مردم در طول زندگی به غذای کافی، سالم، مغذی و حلال، جهت رفع نیازهای یک رژیم تغذیه‌ای سازگار باسلیقه‌ها و ترجیحات آن‌ها برای برخورداری از یک زندگی سالم و فعال که دارای چهار رکن فراهمی، دسترسی، سلامت و مصرف و تاب‌آوری است.


در چشم‌انداز این سند آمده است: ایران در سال 1411 کشوری است برخوردار از امنیت غذایی متکی بر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مردم محور، با تکیه حداکثری به تولید داخل از طریق افزایش ضریب نفوذ دانش، ارتقای بهره‌وری و اعتلای فرهنگ کشاورزی، دسترسی فیزیکی و اقتصادی آحاد جامعه به غذای کافی، سالم، ایمن، مغذی، با اصالت، حلال، طیب و باکیفیت بر مبنای الگوی مصرف بهینه مبتنی بر سبد غذایی مطلوب، با حفظ پایداری منابع پایه آب‌وخاک و حفظ تنوع زیستی، خواهد شد.


پیش‌ از این مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت احمد اسماعیل‌زاده، درباره اجرای «سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی»، اظهار کرد: این سند اخیراً توسط ریاست جمهوری به وزیر بهداشت ابلاغ‌شده است و ایشان نیز متولی اجرای این سند شده‌اند.


وی تصریح کرد: اسناد متفاوتی توسط دفتر بهبود تغذیه، سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو، وزارت جهاد کشاورزی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه‌ شده است که همه آن‌ها تجمیع و تحت عنوان سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی و تغذیه به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.


مقام مسئول بیان کرد: در سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی و تغذیه فعالیت‌های متعددی برای هر دستگاه ذکرشده است که ذیل کمیسیون‌های نام‌برده شده بررسی می‌شود و هر کمیسیون اقدامات خود را هر شش ماه یک‌بار به دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گزارش خواهد داد.


سازمان تات مرکز حکمرانی امنیت غذایی


عبدالحسین خسرو پناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص این سند عنوان کرد: اهمیت امنیت غذایی آن‌قدر زیاد است که با به خطر افتادن آن، سایر امنیت‌ها هم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت به همین دلیل اهمیت تلفیق دانش‌بنیان و بحث امنیت غذایی بیش‌ازپیش آشکار خواهد شد.


وی یادآور شد: با توجه به ظرفیت بالای رسانه‌ای سازمان تات، ارتباط شبکه‌ای مجموعه‌های علمی و کشاورزی باید در دستور کار باشد و وضعیت سنجی از دانش کشاورزی شود تا همه فعالان این حوزه آگاه باشند. همچنین لازم است تا مرکز راهبردی دانش و فناوری کشاورزی ایجاد شود.




خبرگزاری ایانا