ارزآوری 47 میلیون دلاری صادرات کشمش برای کشور

  • 1402/06/28
  • 340 بازدید

طبق آمار گمرک، در پنج ماهه نخست امسال، صادرات کشمش برای ایران حدود 47 میلیون دلار ارز آوری داشته است.

 در پنج ماهه نخست امسال صادرات کشمش 26 هزار تن به ارزش 47 میلیون دلار بوده است و در طی 10 سال اخیر  بیش از دو میلیار دلار برای کشور ازر آوری داشته است.


گزارش‌ها حاکی از آن است که عمدۀ تولیدات کشمش در ایالات متحده آمریکا، یونان، ترکیه و استرالیا است. همچنین سه کشور ترکیه، آمریکا و ایران، به‌ترتیب بیشترین تولید کشمش در سال 2022 را داشته‌اند.


ظرفیت صادرات کشمش در ایجاد برندینگ


از مهم‌ترین ویژگی‌های صادرات کشمش، ایجاد برندینگ برای ایران در جهان است به این صورت که وقتی کشمش ایران با بسته‌بندی مناسب و بهداشتی، در سوپرمارکت‎‌های کشورهای دیگر دیده شود، احتمالا چشم خریداران و مخاطبان محصولات مختلف به نام ایران آشنا می‌شود. این یعنی ایجاد درخواست بیشتر برای محصولات ایرانی در بازار ایران، یا حداقل در بازار کشورهای همسایه ایجاد بازار بین‌المللی برای محصولات ایران است.


همچنین ایجاد درآمد ارزی، اشتغال‌زایی برای تعداد زیادی نیروی کار و تجارت دو طرفه با کشور مقصد از دیگر امتیازات صادرات کشمش به سایر نقاط جهان است.


از باغ‌های شیراز تا تاکستان‌های قزوین


ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انگور در جهان است و طبق آمار گمرک، ایران، کشمش را به بیش از 90 نقطه جهان صادر می‌کند.


بدیهی است کاشمر، تاکستان و ملایر با کیفیت‌ترین انگور و به واسطه آن با کیفیت‌ترین کشمش را تولید می‌کنند.


ملایر در صدر صادرات کشمش کشور


تنوع کشمش در ایران بسیار زیاد است و از انواع کشمش‌های صادراتی ایران می‌توان به کشمش تاکستان، کشمش ملایر، کشمش بوانات، کشمش طلایی، سلطانی، تیزابی، پلویی اشاره کرد.


کشمش ملایر؛ بیشترین صادرات کشمش کشورمان، این نوع است (که در بازار جهانی هم رتبه اول را دارد). ملایر در ایران، به شهر جهانی انگور معروف است و علاوه‌بر کشمش معروفش، انواع دیگری را هم تولید می‌‎کند که بیشتر آن‌ها صادراتی هستند. روسیه، آمریکای لاتین و شمالی، امارات، عراق، قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله واردکنندگان کشمش ملایر هستند.


بعد از ملایر شهر تاکستان قزوین در رتبه دوم تولید کشمش است، شهر شال قزوین مقام سوم، زنجان رتبه چهارم، کاشمر مقام پنجم، شهر قوچان رتبه ششم، ملکان رتبه هفتم، شهر بناب رتبه هشتم، شهر شیروان مشهد رتبه نهم، شهر درگز از توابع مشهد رتبه دهم و شهر مراغه در رتبه یازدهم تولید کشمش کشور است.




اقتصادآنلاین