تولید 17 درصد کشمش کشور در همدان

  • 1402/05/30
  • 277 بازدید

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی از تولید 17 درصد کشمش کشور در استان همدان خبرداد.

حجت‌الله شهبازی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: به‌طور متوسط از هر چهارکیلوگرم انگور، یک کیلو کشمش به دست می‌آید. البته به غیر از کشمش تولید شیره را داریم که حدودا پنج هزار تن از انگور استان تبدیل به 870 کیلوگرم شیره می‌شود و ملایر نیز یکی از قطب‌های مهم شیره است. همچنین باسلوق، آبغوره و سرکه را نیز در استان داریم که درصد کمتری را به خود اختصاص می‌دهد.


وی افزود: بیشترین رقمی که در استان همدان کشت می‌شود، رقم سفید بیدانه است و برای تولید کشمش استفاده می‌شود.


مقام مسئول عنوان کرد: در سال 1400 و متناظر با آن در دنیا، یک میلیون و 251 هزار تن تولید کشمش داشتیم. تولید کشمش در ایران 285 هزار تن است که کشور ما بعد از کشور ترکیه رتبه دوم را دارد و در استان همدان 49 هزار تن تولید داشتیم که بیش از 17 درصد کشمش کشور را تولید کردیم و رتبه دوم را داریم. و صادرات استان بیشتر به‌صورت کشمش است. از 49 هزار تن تولید استان بیش از 37 هزار تن آن صادر شده است و ارزش صادرات استان نیز 57 میلیون دلار بوده است.


شهبازی اذعان داشت: با توجه به آخرین آماری که مربوط به سال 1400 است، در کل کشور بیش از 315 هزار هکتار سطح زیر کشت انگور و سه میلیون و 151 هزار تن تولید داریم. در تولید انگور کشور رتبه 12 سطح و رتبه 11 تولید را داریم. و بیش از پنج میلیون تن صادرات انگور به‌صورت تازه خوری به بازارهای هدف داریم و ارزش صاردات 6/9 میلیارد دلار است. صادرات انگور در کشور بیش از 38 هزار تن و نزدیک به 17 میلیون دلار بوده است که عدد قابل توجهی نیست. جایگاه ایران در صادرات کشمش اهمیت بالاتری دارد.


مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: سرانه تولید انگور در دنیا 18 کیلوگرم است، یعنی به ازای هر نفر 18 کیلوگرم انگور تولید می‌‎شود. این سرانه در کشور ما 39 کیلوگرم و در استان همدان 245 کیلوگرم است. این سرانه مزیت تولید در استان همدان را نشان می‌دهد. 


 برداشت انگور از اواسط شهریور ماه آغاز می‌شود، اما متاسفانه امسال به‌دلیل خسارت سرمازدگی در کل باغات کشور با کاهش عملکرد مواجه خواهیم بود. 280 هزار تن از کل باغات استان همدان آسیب دیده که 204 هزار تن آن فقط انگور بوده است.


و پیش‌بینی تولید ما حدودا 430 هزار تن بود اما با توجه به خسارات وارد شده، احتمالا 230 هزار تن تولید داشته باشیم. 




خبرگزاری ایانا