صادرات ۲۶۰ تن کدو حلوایی‌ کازرون به روسیه

  • 1402/04/21
  • 264 بازدید

استان فارس از مهمترین قطب‌ های تولید کدو حلوایی به شمار می‌رود که در سال زراعی ۱۴۰۲ بیش از ۲۶۰ تن کدو حلوایی و مسمایی پس از برداشت از مزارع شهرستان کازرون به کشور روسیه صادر شد.

کدوی صادراتی ایران انواع متنوعی دارد و در مناطق مختلفی از کشور کشت می شود؛ این محصول کشاورزی به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی کشور با کیفیت بالایی تولید می‌شود و صادرات آن هر ساله به سایر کشورها صورت می‌گیرد.


 ۱۲ کشور جهان خریدار کدو حلوایی و مسمایی ایران


بیش از ۱۲ کشور جهان خریدار کدو حلوایی و کدو مسمایی از ایران هستند که طبق آمار گمرک عمده صادرات این محصولات به کشورهای امارات، عراق، افغانستان، قزاقستان، کویت، عمان، آلبانی، مالزی و قطر بوده است. روسیه نیز یکی از بزرگترین وارد کننده کدو حلوایی به شمار می‌رود.


در واقع کشور روسیه به عنوان یکی از بزرگترین وارد کننده‌ها و صادرکننده‌ها در جهان شناخته می‌شود که با ۱۴۴ میلیون جمعیت و داشتن بزرگترین و پهناورترین کشور جهان، اقتصاد بسیارقدرتمندی دارد و به عنوان هشتمین اقتصاد برتر جهان به شمار می‌رود.


روسیه مقصدی برای صادرات کدو

 

با توجه به فراهم نبودن امکان کاشت کدو حلوایی و مسمایی در این کشور تقاضا برای این محصولات بسیار بالا است. بنابراین انواع کدوها با بهترین کیفیت در ایران کاشت و تولید شده و به روسیه صادر می شود.


استان فارس هم یکی از بزرگترین صادرکنندگان این محصول به کشور روسیه است که بخش عمده‌ای از این صادرات از شهرستان کازرون که در ۱۴۳ کیلومتری شیراز واقع شده صورت می‌گیرد.


به گفته مسوولان کشاورزی این استان امسال بیش از ۲۶۰ تن انواع کدو پس از برداشت از مزارع شهرستان کازرون و بررسی و تایید کارشناسان حفظ نباتات و اخذ گواهی بهداشت به کشور روسیه صادر شد.


صادرات ۲۶۰ تن کدو حلوایی‌ کازرون به روسیه


حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی در این شهرستان انواع مختلف کدو در سطحی بالغ بر ۱۵۰ هکتار به صورت پاییزه و بهاره کشت می‌شود. ارقام غالب کشت ساکاتا، انجیری و مسمایی است.


مقام مسئول، با بیان اینکه یکی از راه های کسب موفقیت در صادرات محصولات کشاورزی و تولیدی شناسایی بازار هدف و نیازهای آن است، افزود: روسیه یکی از کشورهای فعال در زمینه واردات کدو است که صادرات قابل‌ توجه این محصول از ایران به روسیه انجام می‌شود.

 

 




خبرگزاری ایرنا