سطح زیر کشت کلزا به ۵۰۰ هزار هکتار رسید

  • 1402/04/12
  • 239 بازدید

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در صورت حمایت از کشت کلزا و افزایش سطح زیر کشت به ۵۰۰ هزار هکتار، ۳۰ درصد روغن مورد نیاز در داخل تامین‌ می شود.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، با اشاره به تولید ۱۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور بیان کرد: از این میزان تولید، ۹۰ میلیون تن یعنی معادل ۷۰ درصد از کل تولید، متعلق به حوزه زراعت است.


مقام مسئول، بر اهمیت محصولات راهبردی تاکید کرد و افزود: وجود گندم، جو، شکر، برنج، پنبه، علوفه و دانه‌های روغنی در سبد زراعت نشان از اهمیت راهبردی این معاونت دارد و گره‌گشایی از مشکلات معاونت زراعت در واقع کمک به نیاز‌های اساسی کشور در تامین امنیت غذایی است.


وي حمایت از تولید و توسعه کشاورزی را ضروری دانست و عنوان کرد: شورای قیمت‌گذاری و تصمیمات آن از عناصر تاثیرگذار بر مسایل توسعه است، این شورا باید از انفعال خارج شود و از قدرت قانونی برای ترمیم سیاست‌های قیمتی و تجاری بهره برد به تعبیر دیگر بازرگانی باید تابع سیاست‌های توسعه تولید باشد و از اتخاذ مواضع تقابلی پرهیز شود.


نیکبخت در ادامه با تاکید بر ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی یادآور شد: در اکثر کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه ۹۸ درصد محصولات کشاورزی پس از برداشت، فرآوری و بسته‌بندی می‌شود این در حالی است که این میزان در کشور ما ۱۵ تا ۲۰ درصد برآورد می‌شود، بنابراین نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب از عوامل ضایعات زیاد و هدرروی بیش از استاندارد محصولات کشاورزی کشور است.


وزیر جهاد کشاورزی اذعان داشت: کاستی در سیاست‌های بازرگانی، نبود صنایع تبدیلی و به دنبال آن ضایعات محصولات، دلیل اصلی کاهش ارزش افزوده و انگیزه سرمایه‌گذاری در صنعت کشاورزی است.




خبرگزاری صدا و سیما