انتقال تولید سبزی و صیفی جات به فضای گلخانه

  • 1402/02/27
  • 315 بازدید

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان از انتقال تولید سبزی و صیفی به فضای گلخانه، برای سازگاری با شرایط کم‌ آبی خبرداد.

اکبر طیبی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، از تامین ۲/۷ سبزی و صیفی کشور در استان زنجان خبر داد و اظهار کرد: سبزی و صیفی محصولات آب‌بر هستند، هر سال بر اساس قیمت بازار یک نوسان قیمتی را داریم.


مقام مسئول افزود: با این وجود متوسط سطح زیر کشت سالیانه ما در حوزه سبزی‌جات حدود ۲۰ هزار تا ۲۰ هزار و ۵۰۰ است.


وی، در رابطه با برنامه‌های  کاهش مصرف آب درحوزه سبزی و صیفی در زنجان تصریح کرد: یکسری از محصولات ما مثل گوجه‌فرنگی، فلفل، لوبیا سبز و باقالی به شکل نشایی کشت می‌شود. و کشت نشایی موجب صرفه‌جویی در مصرف آب و زودتر رسیدن محصول می‌شود.


 طیبی اذعان داشت: در محصولاتی مثل سیب‌زمینی که امکان کشت نشایی ندارد، توسعه و ترویج محصولات کم آب‌بر مثل پیاز در دستور کار است. و بحث اصلاح سیستم آبیاری از برنامه‌های مهم استان بوده که شروع شده است.


معاون بهبود تولیدات گیاهی استان زنجان گفت:  آبیاری عمده کشت سبزی و صیفی استان از نوع  بارانی و تحت فشار است. و این نوع آبیاری کمترین آب را مصرف می‌کند و ۱۰۰ درصد اراضی ما به این شکل آبیاری می‌شود.


طیبی درباره دیگر برنامه‌های استان خاطر نشان کرد: انتقال تولید سبزی و صیفی از فضای باز به فضای گلخانه‌ای از سیاست‌های اصلی سازمان جهاد کشاورزی استان است. و استان ما بیشتر از تعهدات ابلاغیه به زنجان سعی در عملیاتی کردن توسعه گلخانه‌ها داشته است. سال گذشته بالای ۳۰ هکتار توسعه گلخانه‌ها را داشتیم.




خبرگزاری ایانا