قیمت جهانی شکر افزایش یافت

  • 1402/02/10
  • 368 بازدید

کارشناسان می‌گویند: افزایش تقاضا از یک سو و کاهش تولید از سوی دیگر باعث شده تا شاهد افزایش قیمت شکر در بازار جهانی باشیم.

 قیمت شکر خام در بازار جهانی طی روزهای گذشته به بالاترین میزان در 11 سال گذشته رسیده است.


به گفته کارشناسان، بدی آب و هوا از یک‌سو و کاهش تولید از سوی دیگر اصلی‌ترین دلیل بالا رفتن قیمت شکر بوده است. بر همین اساس قیمت محموله‌های شکر برای تحویل در ماه می در معاملات روزهای گذشته 0.27 دلار به ازای هر پوند وزنی افزایش یافته که بالاترین میزان از سال 2011 تاکنون به‌شمار می رود. به‌طور کلی طی یک سال گذشته قیمت شکر در جهان 40 درصد بالا رفته است.


کارشناسان افزایش تقاضا در بازار را هم که در پس بحران کرونا در حال بالا رفتن است، دلیل رشد قیمت می‌دانند، اما در عین‌حال چشم‌انداز کاهش تولید در کشورهای بزرگ تولیدکننده شکر را هم در مسیر بالا رفتن قیمت این ماده غذایی مؤثر دانسته‌اند. به عنوان مثال طی ماه‌های گذشته در اروپا شاهد خشکسالی و در برزیل شاهد بارش سنگین باران بوده‌ایم. روند بارش این باران‌ها باعث شده تا در برزیل به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده شکر شاهد کند‌تر شدن برداشت باشیم.


هند هم به عنوان دومین کشور تولیدکننده شکر در جهان، پیش‌بینی خود نسبت به تولید شرکت برای فصل برداشت پیش رو را 3 درصد پایین آورده و دلیل آن را هم بارندگی شدید اعلام کرده است.




خبرگزاری فارس