شناسایی باکتری‌های مضر برای قارچ خوراکی از سوی پژوهشگران

  • 1402/01/27
  • 429 بازدید

پژوهشگران دانشگاه تهران موفق به شناسایی باکتری‌های مضر برای قارچ خوراکی شدند که کنترل آن موجب ارتقای کمی و کیفی صنعت تولید قارچ خوراکی خواهد شد.

پژوهش‌های تازه محققان دانشگاه تهران در آزمایشگاه باکتری‌شناسی گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی این دانشگاه، بر شناخت و بررسی باکتری‌های مضر برای قارچ خوراکی متمرکز شده است.


استادیار گروه گیاهپزشکی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران درباره اهمیت این تحقیقات بیان کرد: در سال‌های اخیر، قارچ‌های خوراکی در کنار منابع اصلی تأمین‌کننده غذای انسان مانند گیاهان و گوشت حیوانات، بخش مهمی از رژیم غذایی انسان را تشکیل داده‌اند، چرا که فاقد چربی مضر و کلسترول، و دارای انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.


اُسداغی اذعان داشت: قارچ خوراکی همچنین یک منبع طبیعی ویتامین دی است که کمتر در گوشت یافت می‌شود. از این رو صنعت تولید قارچ خوراکی رشد روزافزونی در سراسر جهان داشته است. مطالعه روی باکتری‌های مضر برای قارچ خوراکی، علاوه بر کمک به کاهش عوامل بیماری‌زا در سبد غذایی، به افزایش بهره‌وری صنعت تولید قارچ و همچنین حفظ امنیت غذایی کشور و ارتقای کیفی محصولات کشاورزی صادراتی کمک می‌کند.


مقام مسئول، درباره نقش باکتری‌ها در افت کیفی و کمی تولید قارچ خوراکی تصریح کرد: علاوه بر متغیرهای غیرزیستی از جمله کیفیت بستر کشت، دمای محیط و رطوبت سالن پرورش قارچ، عوامل زیستی همچون باکتری‌های همراه با بستر قارچ خوراکی نیز در میزان تولید و کیفیت محصول نقش عمده‌ای دارند.


البته اکثر ریزموجودات (میکروارگانیسم‌های) همراه با بستر قارچ خوراکی بر کیفیت و سلامت محصول نهایی بی‌اثر هستند، اما برخی از عوامل میکروبی می‌توانند موجب اختلال یا حتی خسارت قابل توجه در روند تولید این محصول شوند. بنابراین شناسایی به‌موقع عوامل زیستی مخل در روند پرورش قارچ، کمک بزرگی به رونق تولید این محصول خواهد کرد.




خبرگزاری صدا و سیما