صادرات پرتقال به چین آغاز شد

  • 1401/10/15
  • 297 بازدید

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال تولید پرتقال کشور نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشت از این رو با مازاد تولید رو به رو بودیم.

سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: امسال باغات افزایش ۲۰ درصدی تولید نسبت به سال گذشته داشتند زیرا خسارت‌ها به حداقل رسیده است، سال گذشته هر کیلو پرتقال ۹ هزار تومان فروخته شد اما این نرخ امسال به ۳ هزار تومان رسیده است. 


وی در حل مشکل باغدارهای شمال برای فروش پرتقال به بازاریابی جدید اشاره کرد و افزود: میزان مصرف مرکبات در کشور کاهش یافته است. و با  چین توافق‌هایی شده تا مازاد محصولات کشاورزی صادر شود که بازاری بالای یک میلیارد است.


وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تا امروز حدود یک میلیون تن پرتقال از باغدارها خریداری و در انبارها ذخیره شده است، اذعان داشت: تعهدات ارزی برای صادرکنندگان این میوه تا ۵۰ درصد کاهش یافته تا کمکی برای حمایت از کشاورزان باشد. در این راستا سال گذشته در ۹ ماهه نخست سال حدود ۱۳۵ هزار تن پرتقال از کشور صادر شد که این عدد امسال در مدت مشابه به ۱۵۰ هزار تن رسیده است. به عنوان مثال فقط ۶۰ هزار تن پرتقال در آذر به عراق صادر شد.


ساداتی نژاد در رفع مشکل باغداران برای فروش مرکبات خود یادآور شد: در کلانشهرها طی توافقاتی که با شهرداری‌ها انجام شده است فروش مستقیم محصولات کشاورزی انجام می‌شود تا با حذف دلال‌ها قیمت‌ها برای باغداران صرفه اقتصادی داشته باشد. و در ماه‌های پایانی سال تحرک بازار به دلیل عید نوروز می‌تواند وضعیت عرضه و تقاضا متعادل کند و از حجم مازاد تولید بکاهد.




خبرگزاری مهر