افزایش ۱۰۰ درصدی تولید شیلات تا افق ۱۴۰۴

  • 1401/06/20
  • 354 بازدید

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بنابر برنامه وزیر جهاد تولید محصولات شیلاتی با رشد ۱۰۰ درصدی تا افق ۱۴۰۴ به ۲.۶ میلیون تن می‌رسد.

 مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیان کرد: هم اکنون ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که در سال ۱۴۳۰ باید به ۱۸۰ میلیون تن برسد.

وی افزود: امروز تولیدات شیلات ۱.۳ میلیون تن است که طبق برنامه وزیر تا پایان ۱۴۰۴ با رشد ۱۰۰ درصدی باید به ۲.۶ میلیون تن برسد.

مقام مسئول تصریح کرد: طبق صحبت‌های رئیس جمهور که در نشست آغاز سال زراعی فرمودند ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر عضو هیئت علمی دانشگاه داریم. همچنین ۲ هزار هیئت علمی در مجموعه تات (تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی)داریم که اگر ظرفیت علمی در بخش شیلات را جدا کنیم، می‌بینیم ظرفیت کم نظیری برای کشور در موسسه تحقیقات شیلات خواهیم داشت. البته قدمت برخی از پژوهشکده‌ها به ۱۰۰ تا ۱۰۳ سال می‌رسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اذعان داشت: وقتی ظرفیت ساحلی خودمان را با سنگاپور، اندونزی و مالزی مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که تولیدمان نسبت به آن‌ها قابل قبول نیست. زمانیکه ظرفیت‌های اجرایی و پژوهشی احصا می‌شود، به معنای واقعی کلمه بهره وری لازم در شیلات نداریم.

به گفته او، با وجود آنکه ۱۰ پژوهشکده در حوزه شیلات فعال است، اما از این ظرفیت‌ها آنطور که باید استفاده نشده و به معنای واقعی کلمه بهره‌وری لازم در صنعت شیلات نداریم.

خیام نکویی می‌گوید: یکی از راهکار‌های ارتقای بهره وری این است که کل ظرفیت تحقیقات را در سراسر کشور در اختیار حوزه اجرا قرار دهیم، به همین‌خاطر شورای راهبردی تحقیقات شیلات کشور را راه اندازی کردیم. برای رئیس سازمان شیلات که معاون وزیر جهاد کشاورزی است، حکم صادر کرده‌ایم.

رئیس سازمان تحقیقات عنوان کرد: تمام ظرفیت‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در اختیار شیلات قرار می‌دهیم. از امروز به بعد رئیس سازمان شیلات این اختیار را دارد که با استفاده از کل ظرفیت تحقیقاتی عمل کند.

وی گفت: با وجود آنکه تمامی آحاد جامعه قابلیت دسترسی به محصولات شیلات ندارند، لذا قابلیت دسترسی برای آحاد جامعه باید فراهم شود چرا که در صورت دسترسی یک قشر خاص، امکان افزایش میانگین تولیدات شیلاتی وجود ندارد.

معادن وزیر جهاد کشاورزی از راه اندازی اولین دهکده فناوری و نوآوری شیلات در قشم خبر داد و یادآور شد: این دهکده به زودی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد می‌شود. و تا پایان سال حدود ۴ الی ۵ مزرعه فناوری و نوآوری شیلات با حمایت دولت ایجاد می‌شود.



باشگاه خبرنگاران جوان