پیش بینی تولید ۴ هزار تن میگو در گمیشان

  • 1401/05/02
  • 303 بازدید

سرپرست اداره کل شیلات گلستان از پیش بینی امسال برای تولید چهار هزار تن میگو در گمیشان خبر داد.

 اسماعیل جباری سرپرست اداره کل شیلات گلستان با بیان اینکه مجتمع پرورش میگوی گمیشان بعد از پشت سر گذاشتن دو سال پرورش بدون بروز بیماری، امسال به عنوان مجتمع پاک فعالیت دارد، تصریح کرد: به یاری خدا و با همت همه دست اندرکاران، بحران بیماری لکه سفید پشت سر گذاشته شد و امسال مجتمع پرورش میگوی گمیشان همانند یک مجتمع پاک عمل ذخیره سازی بچه میگو را در تراکم نرمال به پایان رسانده است.

وی گفت: براساس پیش بینی‌های انجام شده امسال چهار هزار تن میگو در استان تولید می‌شود که مراکز فرآوری استان باید ظرفیت و آمادگی فرآوری این مقدار محصول را داشته باشند.

وی با بیان اینکه با تمام توان از ورود بیماری به مجتمع پرورش میگو گمیشان جلوگیری می‌کنیم، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر بعضی از مزارع در برخی استان‌ها درگیر بیماری شده اند اما در مجتمع پرورش میگو گمیشان قوانینی از سوی دامپزشکی استان به منظور ورود و خروج‌ها وضع شده تا از ورود هرگونه بیماری به مجتمع جلوگیری شود.

سرپرست اداره کل شیلات گلستان اذعان داشت: پرورش دهندگان هر چه سریعتر قرارداد‌های لازم را به منظور فرآوری محصول خود با مراکز فرآوری استان منعقد کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت صادرات محصول میگوی استان از مرز اینچه برون تاکید کرد: خوشبختانه پیگیری‌های لازم به منظور صادرات محصول میگوی استان از مرز اینچه برون انجام شده است و واگن‌های سردخانه دار نیز توسط راه آهن در اختیار قرار خواهد گرفت و به زودی با کسب کد‌های صادراتی، محصول میگوی استان از مرز اینچه برون به کشور‌های آسیای میانه و اوراسیا صادر می‌شود.

وی تکثیر بچه میگو در داخل استان را یکی از مهمترین دغدغه‌های شیلات دانست و تاکید کرد: تمام تلاش خود را برای خودکفا شدن در زمینه تکثیر بچه میگو در استان به کار خواهیم بست و با کمک بخش خصوصی، جامعه دانشگاهی و مرکز تحقیقات، به زودی مرکز تکثیر بچه میگو در داخل استان راه اندازی می‌شود.

جباری در پایان یاد آور شد: از ۲۵ اردیبهشت ماه تا ۲۵ تیرماه سال جاری، بیش از ۲۶۱ میلیون قطعه بچه میگو در ۱۰۰ مزرعه و ۱۰۹۵ استخر با سطح مفید ۱۵۴۲ هکتار، در مجتمع پرورش میگوی گمیشان ذخیره سازی شده است که پیش بینی می‌شود از ۱۵ شهریور ماه فعالیت برداشت محصول میگوی استان آغاز شود.



خبرگزاری صدا و سیما