۸۰ درصد گلخانه‌ها به فناوری‌های نانو مجهز می شوند

  • 1401/03/26
  • 384 بازدید

معاون صنعت ستاد نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: درصدد هستیم ظرف سه سال آینده ۸۰ درصد گلخانه‌های بخش کشاورزی را به فناوری‌های نانو مجهز کنیم.

علی نجیمی معاون صنعت ستاد نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان اینکه ضریب نفوذ محصولات نانو در حوزه کشاورزی کشور نسبت به سایر بخش‌ها مانند انرژی و سلامت کمتر است بیان کرد: کندی در روند مجوزدهی و مقاومت کشاورزان نسبت به فناوری‌های نو از دلایل پایین بودن ضریب نفوذ محصولات فناورانه نانو در بخش کشاورزی است.

مقام مسئول اذعان داشت: در برخی سازمان‌های تخصصی بخش کشاورزی، برای محصولات و فناوری‌های جدید نانو در زمینه‌هایی همچون سم و کود، پروتکل‌های آن وجود ندارد که باید در این راستا فرآیندهای تسریع شده‌ای ایجاد شود.

وی با بیان اینکه استفاده از محصولات نانو به دو تاییدیه نیاز دارند، افزود: یکی از این تاییدیه‌ها توسط ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پس از ارزیابی و آزمون محصول صادرمی شود و تاییدیه دوم در مورد محصولاتی مانند سم و کود است که از سوی سازمان‌های تخصصی همچون سازمان حفظ نباتات کشور و مجموعه آب‌ وخاک اعطا می‌شود.

۵۰ درصد محصولات تجاری نانو در بازار کشاورزی

نجیمی درباره تعداد محصولات نانو در بازار گفت: در حال حاضر یک هزار و ۱۵۰ محصول تجاری نانو تولید شده در داخل کشور داریم و اکثر این محصولات دانش‌بنیان هستند که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آن مربوط به بخش کشاورزی است.

معاون صنعت ستاد نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به رشد تولیدات محصولات نانو در ایران افزود: نرخ رشد محصولات نانو به لحاظ تعداد نزدیک به ۴۰ درصد در سال است و بازار محصولات نانو نیز در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال‌های قبل، ۱۰۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

نجیمی در عین حال بهبود راندمان تولید، بهبود راندمان آب و کاهش ضایعات بخش کشاورزی را از اهداف به‌کارگیری فناوری‌های نانو در حوزه کشاورزی عنوان کرد.

وی در مورد حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از پروژه‌های نانو یاد آور شد: اگر یک استارت‌آپ فناور و یا شرکت کوچک بخواهد در زمینه نانو کار کند، ما از طریق معرفی ایده‌های جدید، ارائه تقاضاهای واقعی بازار، خدمات تجاری‌ سازی و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و یا بلاعوض به آنان کمک خواهیم کرد.




وزارت جهاد کشاورزی