ظرفیت خرید انار در کارخانه تخصصی فرآوری ساوه کاهش یافت

  • 1400/06/08
  • 500 بازدید

شهرستان ساوه با بهره مندی از افزون بر ۱۲ هزار هکتار سطوح زیر کشت محصول انار و توان تولید سالانه تا مرز ۲۵۰ هزار تن، به عنوان قطب تولید این محصول در کشور شناخته می شود.

یکی از مزیت های انار ساوه آبدار بودن آن است به گونه ای که از هر کیلوگرم محصول این شهرستان ۴۲ درصد کنستانتره یا آب انار حاصل می شود در حالی که این ضریب برای تولیدات سایر نقاط کشور حدود ۲۵ درصد است و از هر ۲.۵ کیلوگرم انار ساوه یک کیلوگرم عصاره به دست می آید.


بعد از آنکه به دلیل سرمازدگی در سال ۹۵ حدود ۸۰ درصد از سطوح باغات انار ساوه کف بُر شدند و چند سال توان تولید این شهرستان را کاهش داد، برخی محصولات سایر شهرها عمدتا از سوی دلالان با نام انار ساوه به فروش می رفت در حالی که محصول این شهرستان شاخص های خاص خود را دارد.


چند سال است که یکی از کارخانه های فرآوری انار و تولید کنستانتره و پوره انواع میوه در شهر صنعتی کاوه پس از آنکه به دلایلی دچار مشکلاتی شد و روند تولید آن به تعطیلی کشیده شد از سوی سرمایه گذاران دوباره احیا گردید و این مساله خبر خوبی برای باغداران ساوجی بود که محصول خود را با کمترین هزینه حمل و نقل در شهرستان به فروش برسانند و از طرفی بابت صادرات مشتقات هم نام و برند انار ساوه در کشورهای هدف شناسانده شود.


احیای این واحد صنایع تبدیلی و فرآوری محصول انار در ساوه با سرمایه‌گذاری مشترک طرف ایرانی و خارجی ظرفیتی موثر برای خرید محصول نارستان‌ها است که ضمن حذف واسطه‌ها و هزینه های حمل و نقل بار به استان‌های دیگر به ویژه ارومیه، عاملی مهم در دلگرمی باغداران است.


مدیر واحد صنایع تبدیلی کارخانه نارایران در آستانه برداشت محصول باغات انار ساوه گفت: امسال به دلیل اینکه خط تولید کسنتانتره سیب را هم به مجموعه اضافه کرده ایم، نسبت به سال گذشته که حدود ۱۰ هزار تن انار از باغداران ساوجی خریداری کردیم، با کاهش ظرفیت خرید مواجه هستیم اما تلاش خواهیم کرد که ۹۰ درصد از نیازها را از ساوه تامین کنیم.


عزیز جوادی اظهار داشت: ترجیح و اولویت ما تامین انار مورد نیاز از باغات شهرستان ساوه است زیرا هم آبدهی بالاتری دارد و هم اینکه هزینه های حمل و نقل کمتری در پی دارد و طبق برنامه ریزی های انجام شده احتمالا تا سقف هفت هزار تن انار از باغداران ساوجی خریداری خواهیم کرد.


وی بیان کرد: چون برداشت سیب با انار همزمان است، بنابراین ناگزیر هستیم در هفته چند روز را به تولید انار و چند روز هم به تولید مشتقات سیب اختصاص دهیم و در این رابطه یک شرکت از ارومیه هم به عنوان پیمانکار با ما همکاری دارد و انار مورد نیاز را از باغداران ساوجی تامین خواهد کرد.


مدیر صنایع تبدیلی شرکت نارایران در مورد قیمت خرید انار از باغداران، گفت: با توجه به نوسان قیمت ها در بازار، از الان نمی توان گفت که شرایط خرید هر کیلوگرم انار به چه صورت است و باید تابع روز و شرایط بازار عمل کنیم.


وی گفت: مثلا خط تولید کنستانتره هلو را از سه هفته پیش راه اندازی کردیم و در ابتدا هرکیلوگرم محصول را با ۱۸ هزار ریال خریداری می کردیم اما الان برای تامین این میوه باید ۵۸ هزار ریال بابت هرکیلوگرم بپردازیم و قطعا شرایط خرید و بازار انار هم از این قاعده مستثنی نیست.


جوادی تصریح کرد: صادرات محصولات فرآوری شده این کارخانه به بازارهای جهانی مانند روسیه تداوم دارد اما امسال به خاطر مشکلات ناشی از تحریم ها ناگزیر هستیم برخی از محصولات را به ترکیه بفرستیم و در آنجا هم با بسته بندی و برچسب های جدید روانه بازارهای خارجی می کنند.


 




خبرگزاری ایرنا