تولید ۵۰ درصدی برنامه تولید بذر جو در کشور محقق شد

  • 1400/04/23
  • 511 بازدید

معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: پیش بینی می‌کنیم امسال با وجود شرایط خاص اقلیمی و گرما، بالای ۵۰ درصد از برنامه مصوب، بذر جو تولید شود.

صمد مبصر معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اظهار کرد: امسال برای تولید ۴۹ هزار و ۵۶۶ تن بذر جو آبی و ۲۰ هزار و ۶۴۹ تن بذر جو دیم برنامه ریزی کرده ایم.


مقام مسئول گفت: تا ۱۹ تیر نزدیک به ۲۷ هزار و ۸۳۰ تن بذر جو آبی و دیم توسط شرکت‌های متولی بذر از کشاورزان خریداری شده که ۴۰ درصد برنامه مصوب است.


مبصر افزود: از این میزان خرید، ۲۱ هزار و ۴۳۲ تن بذر جو آبی و ۶ هزار و ۳۹۹ تن بذر جو دیم است.


وی با بیان این که عمده میانگین تحقق تولید بذر جو کشور معمولاً کمتر از ۵۰ درصد برنامه است، گفت: این موضوع بیشتر ریشه اقتصادی دارد و امسال ما پیش بینی می‌کنیم با وجود شرایط خاص اقلیمی و گرما، بالای ۵۰ درصد از برنامه مصوب، بذر جو تولید شود.


وی اضافه کرد: اکنون در مرحله یک سوم انتهای برنامه خرید بذر جو هستیم و خرید در مناطق سردسیر تا ۲۰ مرداد معمولاً ادامه خواهد داشت.


مبصر تصریح کرد: استان‌های خراسان رضوی، لرستان، همدان و اصفهان بیشترین برنامه مصوب کشت بذر جو را دارند.


به گفته وی، بیشترین میزان خرید بذر جو تاکنون از استان‌های کرمانشاه و خراسان رضوی هر یک با ۴۶۰۰ تن و اصفهان ۳۲۰۰ تن صورت گرفته است.


مبصر با اشاره به نوسانات شدید در قیمت جو گفت: با توجه به نوسانات قیمت جو، وقتی کشاورزان می‌بینند قیمت جو در بازار گران‌تر از بذر جو است، بنابراین بذر خود را در اختیار دامداران و تأمین کنندگان علوفه قرار می‌دهند تا درآمد بیشتری کسب کنند.


معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اذعان کرد: با تدابیری که وزارت جهاد کشاورزی اندیشید، قبل از شروع فصل کشت به همه استان‌ها اعلام کرد خرید بذر بر مبنای قیمت جو در بازار به صورت توافقی انجام شود و از این طریق وزارتخانه توانست بخش قابل توجهی از بذر جو را از خطر تبدیل شدن به علوفه نجات دهد.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران