کاهش ۱۰۰ میلیون دلاری هزینه واردات گندم پس از لغو تحریم‌ها

  • 1394/04/29
  • 819 بازدید

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه لغو تحریم‌ها هزینه واردات گندم را حدود ۲۰ درصد کاهش می دهد ، گفت: امسال نیاز به واردات ۲ میلیون تن گندم برای تامین کسری کشور وجود دارد ، که لغو تحریم‌ها ۱۰۰ میلیون دلار از این هزینه می‌کاهد .

علی قنبری با اشاره شرایط تامین کالاهای اساسی ، بعد از برداشته تحریم‌ها ، افزود :با وجود اینکه واردات کالاهای اساسی شامل تحریم‌ها نمی‌شود ، اما به دلیل مشکلاتی که در نحوه پرداخت پول به فروشندگان وجود داشت ، دربرخی ازمواقع این کالا ازطریق واسطه ها انجام می‌شد که این امرهزینه واردات این محصول را افزایش داده بود.

وی خاطر نشان کرد: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها ، هزینه‌های واردات کالاهای اساسی 15 تا 20 درصد کاهش می‌یابد و امکان رقابت پذیری بیشتری برای واردات کالا فراهم می‌کند.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: با بهبود شرایط واردات و اعلام رفع تحریم‌ها ، برخی از کشور‌هایی که در گذشته کالاهای اساسی را در اختیار ما قرار نمی دادند ، پیش قدم شده‌اند و از ایران معذرت خواهی کرده‌اند.

وی اظهار داشت: مصرف سالانه گندم در کشور 11 میلیون تن است که از این میزان 9 میلیون تن آن در اختیار خبازی‌ها قرار گرفته و مابقی آن به مصارف صنعت ، شیرنی پزی‌ها و صنایع ماکارونی می‌رسد.

قنبری با پیش بینی تولید گندم در سال جاری ، تاکید کرد: میزان تولید گندم در کشور به سه مورد میزان بارندگی‌ها ، قیمت تضمینی و نحوه مدیریت خرید تضمینی گندم ارتباط دارد. در صورتی که خرید تضمینی گندم در سال جاری به درستی صورت گیرد ، از 11 میلیون تن گندم تولیدی کشور 8 میلیون تن به صورت تضمینی خرید می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: تا به امروز در حدود 6 میلیون تن گندم خریداری شده است ، اما پیش بینی می‌شود که این رقم تا 8 میلیون تن افزایش یابد.

واردات یک میلیون تن گندم برای تامین ذخایراستراتژیک
قنبری اظهار داشت: برای تامین کسری گندم مورد نیار کشور ، نیازمند واردات 2 میلیون تن گندم دیگر هستیم ، که یک میلیون تن آن در بخش‌های خبازی و یک‌میلیون تن آن برای برای تامین ذخایراستراتژیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: درصورت واردات این میزان گندم ، بر طبق روال سال های گذشته 600 میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود ، که در صورت رفع تحریم ها ، 100 میلیون دلار از هزینه های واردات کاسته می شود.



تسنیم