خرید توافقی کشمش از کشاورزان آغاز شد

  • 1399/12/05
  • 749 بازدید

معاون بازرگانی سازمان تعاون روستایی از خرید توافقی کشمش به قیمت هر کیلو ۱۴ تا ۲۰هزار تومان خبر داد.

مرتضی معتمد معاون بازرگانی سازمان تعاون روستایی بیان کرد: سال  ۱۳۹۹ بیش از ۲۸۵ هزار تن کشمش تولید شده است، همچنین ۷۶ هزار تن نیز از سال قبل باقی مانده که موجب عرضه مازاد این محصول در بازار و افت قیمت شده است.


وی از اجرای خرید توافقی کشمش از کشاورزان خبرداد و افزود: قرار است محصول انگور کشاورزان به صورت توافقی از آنها خریداری شود. نرخ خرید توافقی این محصول ۱۴ تا ۲۰ هزار تومان است و کشمش بی‌دانه و پلویی بر اساس کیفیت آن خریداری می شود.


معاون بازرگانی سازمان تعاون روستایی گفت: مصرف کشمش در کشور ما بالا است اما میزان تولید ما به اندازه‌ای است که می‌توان به صادرات نیز فکر کرد. کشورهای مقصد صادراتی کشمش ایران روسیه، ترکمنستان و گرجستان هستند.


مقام مسئول اذعان کرد: ترکیه اصلی‌ترین رقیب ایران در بازار کشمش است. ترکیه برای اینکه بازار رقابتی را به نفع خود تغییر دهد محصولاتی که ما مجبور هستیم از این کشور عبور دهیم را مدت‌ها در مرز نگه می‌دارد و این تبدیل به عاملی منفی بر صادرات کشمش ما و افزایش قیمت تمام شده آن شده است.


به گفته معتمد ترکیه با استفاده از این موضوع تبدیل به تعیین کننده قیمت کشمش در بازار اروپا شده و دست ما را برای بازارسازی و گسترش آن بسته است.


وی در پایان یادآور شد: بر اساس آمارها، ارزآوری صادرات کشمش برای کشور در سال ۱۳۹۷، ۱۵۲ میلیون دلار با حجم ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ تن بوده است. این رقم در سال  ۱۳۹۸ به ۱۶۴ میلیون دلار به صادرات ۱۲۰ هزار تن کشمش رسید.




مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران