ایجاد باغ آزمایشی انگور سالم در شاهرود

  • 1399/11/02
  • 884 بازدید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود گفت: در راستای اجرای طرح تولید محصول سالم وزارت جهاد کشاورزی، باغ آزمایشی انگور در این شهرستان ایجاد شد.

وزارت جهاد کشاورزی طرحی بنام تولید محصولات کشاورزی سالم را اجرا می کند، در اجرای این طرح هر محصول را به یکی از شهرستان های کشور که در تولید آن ازجایگاه ویژه ای برخوردار است، سپرده شده است.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود علی اصغر حجی بیان کرد: برای اجرای این طرح، باغی سه هکتاری توسط یکی از کشاورزان پیشرو راه اندازی شده است .


وی اظهار کرد: ویژگی محصول سالم، رعایت استانداردهای کشاورزی، کاهش پسماند، سموم و کود های شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی است.


حجی  با تاکید بر توان افزایی تولید کننده های محلی، گفت : این طرح با هدف ترویج فرهنگ تولید و مصرف محصول سالم و استاندارد به عنوان یکی از دغدغه های مصرف کنندگان با نظارت کارشناسان جهاد به سر انجام رسید.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود اذعان کرد : در این باغ، انگور سرخ فخری با تولید ۳۳ تن در هکتار با تکیه بر استفاده از کمترین میزان ترکیبات شیمیایی تولید شد.


حجی اضافه کرد: محصول تولید شده در یک آزمایشگاه امین مورد آزمایش قرار گرفت و گواهی استاندارد اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی برای حد مجاز آلاینده های شیمیایی در این محصول را دریافت کرد.


به گفته وی، بیش از ۹۰ درصد هزینه های این طرح ترویجی کشاورزی را وزارتخانه به کشاورزان پیشرو برای حمایت پرداخت می کند.


مقام مسئول گفت : نرم افزاری برای تعیین میزان حد مجاز آلاینده های شیمیایی موجود در محصولات کشاورزی نیز وجود دارد که می توان با وارد کردن نام هر محصول این میزان مجاز آلاینده را مشخص کرد.


وی با بیان اینکه انگور شاهرودی به سه دسته زودرس ، میان رس و دیررس تقسیم می شوند، بیان کرد: انگور خلیلی، یاقوتی و پرلت از انواع زودرس؛ انگور عسگری، لعل، شاهانی، صاحبی و کشمشی میان رس؛ انگور سفید  و سرخ فخری یا شاهرودی و ریش بابا از انواع دیررس هستند.


باغ های شهرستان شاهرود فروردین امسال برای پنجمین سال پیاپی دچار سرمازدگی گسترده شدند. برخی از محصولات مانند انگور، زردآلو و گردو در شهرستان به طور کامل از این سرما آسیب دیدند. سرمازدگی همچنین به محصولات دیگری چون آلو، هلو، آلبالو و گیلاس هم خسارت وارد کرد.


سرمای اردیبهشت پارسال نیز به ۱۰ هزار هکتار از باغ های این شهرستان خسارت زده بود.


۳۲ درصد باغ های استان سمنان معادل ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار در شهرستان شاهرود واقع است و سالانه در این شهرستان حدود ۸۰ هزار تن زردآلو و ۱۳۰ هزار تن انگور تولید می شود.




مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران