معرفی ارقام جدید بذر گوجه ‌فرنگی در سال 1401

  • 1399/10/23
  • 680 بازدید

رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی موسسه علوم باغبانی با اشاره به اینکه اولویت تحقیقات بر روی محصولات اصلی سبزی و صیفی است از معرفی ارقام جدید بذر گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

محسن خدادادی رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی موسسه علوم باغبانی، با بیان اینکه محصولات سبزی و صیفیجات در کشور با ۳۶ گونه گیاهی و ۹۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت در کشور، بالغ بر ۳۰ میلیون تُن تولید وجود دارد،بیان کرد: بخشی از محصولات به‌صورت گلخانه‌ای و عمدتا در فضای آزاد تولید می‌شود.


وی با توضیح اینکه محصولاتی مانند هویج، گوجه فرنگی، لوبیا سبز و گلم‌ها جزء سایر سبزی‌ها هستند نه محصولات اصلی، اظهارکرد: با توجه به اهمیت محصولاتی مانند خیار، سیب‌زمینی، گوجه و پیاز که نقش مهم‌تری در سبد خانوار دارند و همینطور سطح ۱۵۰ هزار هکتاری کِشت گوجه فرنگی و یا ۱۹۰ هزار هکتاری کِشت سیب‌زمینی، اولویت تحقیقات بر روی محصولات اصلی است.


رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی موسسه علوم باغبانی تصریح کرد: ما تحقیقاتی بر روی سازگاری ارقام وارداتی بذر‌ها انجام می‌دهیم و ارقام وارداتی که در مناطق مختلف کِشت می‌شوند از این نظر شناسایی می‌شوند تا ارز وارداتی که برای این بذور هزینه می‌شود هدفمند باشد.


خدادادی با تاکید بر اینکه در هیچ جای دنیابخش دولتی به طور مستقیم در حوزه تولید بذر وارد نمی‌شود و این کار با همکاری بخش خصوصی صورت می‌گیرد افزود: در زمینه تولید بذر گلخانه‌ای، همکاری خوبی با بخش خصوصی و همینطور برخی نهاد‌ها مانند ستاد اجرایی فرمان حضرت امام وجود دارد.

رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی موسسه علوم باغبانی در پایان با اشاره به وارداتی بودن بذر گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای، نسبت به معرفی ارقام جدید این محصول در سال ۱۴۰۱ ابراز امیدواری کرد.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران