ادامه ممنوعیت واردات شکر تا آذرماه

  • 1394/04/03
  • 903 بازدید

دبیر انجمن صنایع قند و شکر گفت: امسال حدود یک میلیون و 400 هزار تن شکر تولید می‌شود که رکورد جدیدی برای این محصول به شمار می‌رود و تا آذر ماه نیز واردات شکر برای بخش خصوصی ممنوع است.

بهمن دانایی اظهار کرد: از شب عید سال گذشته همواره وزارت جهاد کشاورزی و صنایع قند و شکر اعتقاد داشتند که نیازی به واردات شکر تا نیمه دوم امسال وجود ندارد و هم‌اکنون پس از گذشت سه ماه از امسال مشاهده می‌کنیم که هیچ کمبودی برای این محصول وجود ندارد و شکر به قیمت‌های مصوب سال گذشته در بازار معامله می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید شکر در سال جاری هشت درصد نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد ، افزود: انجمن صنایع قند و شکر پیشنهاد کرده که در ماه‌های ابتدایی سال شرکت بازرگانی دولتی بخشی از ذخایر شکر موجود خود را به بازار عرضه کند تا کمبودی در بازار به وجود نیاید و این شرکت اجازه داشته باشد برای تامین ذخایر استراتژیک کشور 300 هزار تن شکر وارد کند که همین مساله مورد تصویب قرار گرفت.

دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر با بیان اینکه واردات شکر از سوی شرکت بازرگانی دولتی در حال انجام است ، ادامه داد: در حال حاضر واردات شکر به غیر از واردات دولتی که برای تامین ذخایر استراتژیک کشور است به صلاح نیست ، چرا که در آستانه فصل تولید و برداشت این محصول هستیم و واردات شکر می‌تواند منافع ملی و تولیدکنندگان این محصول را به خطر بیندازد.

دانایی خاطرنشان کرد: سال گذشته صنایع قند و شکر زیان هنگفتی بابت برخی تصمیمات اتخاذ شده دیدند ، چرا که از سویی سه ماه تاخیر در اعلام نرخ شکر ایجاد شد و از سوی دیگر به دلیل انباشته شدن محصول روی دست صنایع علیرغم تصویب نرخ 2100 تومانی برای فروش هر کیلوگرم شکر ، این محصول کمتر از کیلویی 1900 تومان معامله شد.

وی گفت: در حال حاضر حدود 45 کارخانه قند و شکر در کشور وجود دارد که حدود 30 کارخانه فعال هستند.

به گفته دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر به دلیل محدودیت‌های ناشی از شرایط اقلیمی کشور و محدودیت منابع آبی نمی‌توان به خودکفایی در این محصول فکر کرد و نهایتا در صورت فعال شدن همه کارخانه‌های قند و شکر ، می‌توانیم حدود 80 درصد نیاز کشور را از داخل تامین کنیم.



ایسنا