تلاش ها برای ثبت خرمای کشور در سازمان جهانی

  • 1394/03/23
  • 824 بازدید

وزارت صنعت ، معدن و تجارت در تلاش است خرمای تولیدی در کشور را در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به ثبت برساند.

به گزارش حوزه صنعت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، مدیرکل حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در نشست با اعضاء اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه هم اینک پنج منطقه در کشور از جمله سیستان وبلوچستان خرمای مرغوب تولید می کنند گفت: این وزارت خانه در صدد است با استفاده از قابلیتهای این مناطق خرمای ایران را در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به ثبت برساند.

کالاهای ثبت شده در این سازمان جهانی علاوه بر معرفی این کالا ارزش افزوده را هم برای تولید کنندگان این کالا خواهد داشت.

میرصالحی با اشاره به ضرورت ثبت کالاهای مهم و استراتژیک ایران در سازمانهای بین المللی گفت: هم اکنون فرش ایران به ثبت جهانی رسیده است و کالاهایی نظیر خرما ، زعفران ، زرشک ، عناب و پسته در مراحل ابتدایی ثبت است که این کار تا یکسال طول می کشد.

میرشکاری رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت سیستان وبلوچستان نبود مراکز بسته بندی خرما در این استان را یکی از چالشهای پیش رو تولیدکنندگان عنوان کرد که برای رفع این مشکل کارخانه فرآوری خرما ، در ایرانشهر با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است و به زودی راه اندازی خواهد شد.

هم اکنون 5 هزارو 437 هکتار از اراضی کشاورزی سیستان وبلوچستان زیرکشت نخیلات است که سالانه از این سطح زیر کشت بیش از 3 هزار تن خرما برداشت می شود.



باشگاه خبرنگاران