برداشت زعفران تا 10 روز آتی ادامه دارد

  • 1399/09/11
  • 619 بازدید

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه برداشت زعفران تا ۲۰ آذر ادامه دارد، گفت: حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۸ میلیون و حداکثر ۱۶ میلیون تومان است.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران از ادامه داشتن برداشت زعفران تا 20 آذر خبر داد و گفت: یکی از دلایل کاهش کیفیت زعفران‌های تولیدی، بارش و سرمای اخیر در مناطق زعفران کاری بوده است.


وی خاطر نشان کرد: دلالان با سوء استفاده از جریان سرمای اخیر اذعان می‌کنند که 50 تا 60 درصد تولید کاهش یافته است، در صورتی که این موضوع حقیقت ندارد چرا که یخ زدگی گل‌ها به معنای دور ریختن آن‌ها نیست.


حسینی با بیان اینکه کشاورزان اگر 10 گل زعفران در مزرعه مانده باشد نیز جمع آوری می‌کنند تصریح کرد: کشاورزان با پیدایش سرما و یخبندان محصول تولیدی خود را از سر مزرعه جمع می‌کنند و باران خوردگی محصولات عامل اصلی کاهش کیفیت می‌باشد.


به گفته وی، تازمانی که مجموع زعفران تولیدی از سرمزرعه جمع آوری نشود، نمی‌توان ارزیابی دقیقی پیرامون تولید و مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشت.


عضو شورای ملی زعفران از صادرات محصول تولیدی و ایجاد ارز آوری خبر داد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان سرپرست تولید موظف است تا با رصد مزارع، آمار دقیقی از سطح زیرکشت و تولید زعفران داشته باشد و برای صادرات محصول برنامه ریزی کند.


وی همچنین از تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار زعفران خبر داد و افزود: بازار داخل و صادراتی به سبب این شرایط وضعیت خوبی ندارد، امیدواریم هر چه سریع‌تر بساط این بحران از بین برود تا شرایط اقتصادی به حالت عادی بازگردد.


"کمترین قیمت هر کیلو زعفران ۸ میلیون و بیشترین آن ۱۶ میلیون تومان است"



این مقام مسئول با بیان کمبود زعفران در بازار‌های هدف خاطر نشان کرد: با اقداماتی که به منظور کنترل بیماری کرونا در سراسر دنیا انجام می‌شود، انتظار می‌رود که این بحران هر چه سریع‌تر از بین برود چرا که به عنوان بزرگترین تولیدکننده زعفران امکان جبران خلاء بازار‌های هدف را به شرط روان سازی صادرات داریم.


حسینی حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ را 8 میلیون تومان و حداکثر 15 تا 16 میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: با در نظر گرفتن افزایش نرخ نهاده‌های تولید، تورم و نرخ سایر محصولات کشاورزی، قیمت زعفران عادلانه نیست و امیدواریم هر چه سریع‌تر به قیمت واقعی برسیم.


عضو شورای ملی زعفران در پایان افزود: در صورتی که کشاورزان نتوانند محصول تولیدی خود را به قیمت واقعی به فروش رسانند، نهاده و خدمات کشاورزی که بخشی در دست دولت است، باید با قیمت عادلانه در اختیار کشاورز قرار گیرد تا از افزایش بار مالی تولیدکننده و کاهش رغبت به کشت و کار جلوگیری شود.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران